Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/20567
Title: Эмоциональный интеллект: к проблеме операционализации понятия в контексте эмпирического исследования
Authors: Лобанов, А. П.
Радчикова, Н. П.
Айсмонтас, Б. Б.
Воронова, А. В.
Issue Date: 2017
Publisher: Полоцкий государственный университет
Citation: Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2017. - № 7. - С. 69-74.
Abstract: Цель исследования заключалась в содержательной конкретизации конструкта «эмоциональный интеллект» посредством соотношения его корреляций с социальным интеллектом и характером, т.е. определении природы (сути) эмоционального интеллекта с точки зрения парадигм способностей и черт личности. Эмоциональный интеллект, измеренный с помощью методики ЭмИн, соотносился с личностными чертами (опросники Big 5 и «Темперамент» П. Хейманса) и одновременно с социальным интеллектом (опросник МИСИ Дж. Гилфорда и М. Салливена). Корреляции, рассчитанные на двух независимых выборках (N=51 (10% юноши), II курс факультета социально-педагогических технологий, и N=113 (19% юноши), студенты III курса факультета психологии), показывают, что в некоторых случаях обнаруживается связь между показателями эмоционального интеллекта как с социальным интеллектом (парадигма способностей), так и с характером (парадигма черт). Невысокие значения коэффициентов корреляции и неустойчивость полученных связей от выборки к выборке позволяют сделать вывод о самостоятельности такого конструкта как эмоциональный интеллект и его особого места в списке личностных черт.= The purpose of the study was to construct meaningful concretization of the notion of "emotional intelligence" through its correlation with social intelligence and character, i. e., to determine the nature (essence) of emotional intelligence in terms of abilities and personality traits paradigms. Emotional intelligence as measured by EmIn questionnaire was put into correspondence with both personality traits (Big 5 questionnairy and Heymans Personality test) and social intelligence («Social intelligence» test by M. Sallivan and J. Guildford). Correlations calculated for two different samples (N = 51 (10% males), 2nd year students of the faculty of social and pedagogical technologies, and N = 113 (19% males), 3rd year students of the Faculty of Psychology) show that in several cases there are some connections between the indicators of emotional intelligence with both the social intelligence (ability paradigm), and with the character (traits paradigm). Low values of the correlation coefficients and the instability of relations obtained from sample to sample allow us to conclude about the independence of such construct as the emotional intelligence and its special place in the list of personality traits.
Keywords: Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Психология
Эмоциональный интеллект
Социальный интеллект
Характер
Эмоциональность
Активность
Вторичность
Emotional intelligence
Social intelligence
Character
Emotionality
Active type
Secondary type
URI: https://elib.psu.by/handle/123456789/20567
metadata.dc.rights: open access
Appears in Collections:2017, № 7

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
69-74.pdf181.22 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.