Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/22492
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКовалёва, Е. А.-
dc.contributor.authorСулима, И. В.-
dc.date.accessioned2018-09-26T07:44:35Z-
dc.date.available2018-09-26T07:44:35Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationВестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2018. - № 7. - С. 102-108.ru_RU
dc.identifier.urihttps://elib.psu.by/handle/123456789/22492-
dc.descriptionThe Problem of Optimization of Child-Parental Relations in the Incomplete Family E. Kovaleva, I. Sulimaru_RU
dc.description.abstractРассматривается проблема изучения детско-родительских взаимоотношений в неполной семье. Представлена актуальность исследования, которая определяется, с одной стороны, устойчивой тенденцией в современном обществе к образованию неполных семей, с другой – ростом психолого-педагогических проблем во взаимоотношениях детей и родителей в данных семьях. Даны определения основным понятиям: семья, неполная семья, детско-родительские взаимоотношения и их общая характеристика. Проанализированы виды неполных семей и источники их формирования. Приведены результаты исследования детско-родительских взаимоотношений с помощью диагностических методик: «Опросник для изучения взаимодействия родителей с детьми» И.М. Марковской, «Рисунок семьи» Л. Корман. На основании проведенного исследования разработана психолого-педагогическая коррекционная программа «Я − отражение тебя», особенностью которой является направленность коррекционного воздействия на оптимизацию детско-родительских взаимоотношений в неполных семьях. Предложены рекомендации и коррекционные упражнения с использованием различных видов арт-терапии, способствующие формированию благополучных детско-родительских взаимоотношений, совершенствованию взаимодействия с окружающим миром.= The article is devoted to the problem of studying child-parent relationships in an incomplete family. The authors present the relevance of the study, which is determined on the one hand by a stable trend in the modern society to the formation of incomplete families, on the other - the growth of psychological and pedagogical problems in the relationship of children and parents in these families. Definitions are given to the basic concepts: family, incomplete family, child-parent relationships. The types of single-parent families and the sources of their formation are analyzed, and a general description of the child-parent relationship is given. The article presents the results of the study of child-parent relationships using diagnostic techniques: "Questionnaire for studying the interaction of parents with children". Markovskaya, "The Picture of the Family" L. Corman. Based on the conducted research, the authors developed a psychological and pedagogical correctional program "I am a reflection of you", a feature of which is the direction of the corrective influence on the optimization of child-parent relationships in single-parent families. Recommendations and corrective exercises have been developed with the use of various types of art therapy, contributing to the formation of safe child-parent relationships, improving interaction with the surrounding world.ru_RU
dc.language.isoruru_RU
dc.publisherПолоцкий государственный университетru_RU
dc.relation.ispartofВеснік Полацкага дзяржаўнага ўніверсітэта. Серыя E, Педагагічныя навукіbe_BE
dc.relation.ispartofHerald of Polotsk State University. Series E, Pedagogical Sciencesen_EN
dc.relation.ispartofВестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические наукиru_RU
dc.relation.ispartofseriesСерия E, Педагогические науки;2018. - № 7-
dc.rightsopen accessru_RU
dc.subjectГосударственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогикаru_RU
dc.subjectГосударственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Психологияru_RU
dc.subjectСемьяru_RU
dc.subjectДетско-родительские взаимоотношенияru_RU
dc.subjectДошкольный возрастru_RU
dc.subjectАрт-терапияru_RU
dc.subjectСказкотерапияru_RU
dc.subjectFamilyru_RU
dc.subjectIncomplete familyru_RU
dc.subjectChild-parent relationshipru_RU
dc.subjectPreschool ageru_RU
dc.subjectArt therapyru_RU
dc.subjectFairy tale therapyru_RU
dc.titleПроблема оптимизации детско-родительских взаимоотношений в неполной семьеru_RU
dc.typeArticleru_RU
dc.identifier.udc373.1-
Appears in Collections:2018, № 7

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
102-108.pdf235.39 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.