Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/22514
Title: | Роль эмоционального интеллекта в психологическом благополучии молодых людей |
Authors: | Деревянко, С. П. Скорик, Я. С. |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Полоцкий государственный университет |
Citation: | Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2018. - № 7. - С. 91-95. |
Abstract: | Проанализированы эмоциональные особенности молодых людей с разными уровнями психологического благополучия. Установлены различия в эмоциональном интеллекте: у лиц юношеского возраста с высоким уровнем психологического благополучия более развиты и осмыслены способности к распознаванию эмоций, эмпатии, самомотивации, управлению своими эмоциями. Также у этих лиц более выражено неосознаваемое стремление к рефлексии. Выявлены различные способы достижения психологического благополучия молодыми людьми: позитивное эмоциональное общение, важные жизненные стремления (представители с высоким уровнем благополучия); яркая эмоциональность, стремление к самопринятию (с низким уровнем благополучия). Сделан вывод о том, что у психологически неблагополучных молодых людей недостаточно сформированы механизмы взаимодействия осознанных и неосознанных эмоциональных способностей, а также их рефлексия.= Emotional features of young people with different levels of psychological well-being are analysed. Emotional intelligence differences are identified. Young adults with a high level of psychological wellbeing have more developed and realized abilities to identification of emotions, empathy, self-motivation and control over their emotions. These persons also have a greater unconscious desire for self-reflection. Different ways of achievement psychological well-being of young adults with different levels of psychological well-being, such as positive emotional communication, important life ambitions (high level of well-being), emotionality, and desire for self-acceptance (low level of well-being), are discovered. It is concluded that young people with low level of well-being have insufficiently formed mechanisms of interaction between conscious and unconscious emotional abilities, as well as their self-reflection. |
Keywords: | Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Психология Эмоциональный интеллект Психологическое благополучие Осознанные и неосознанные эмоциональные способности Emotional intelligence Psychological well-being Conscious and unconscious emotional abilities |
URI: | https://elib.psu.by/handle/123456789/22514 |
metadata.dc.rights: | open access |
Appears in Collections: | 2018, № 7 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.