Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/22994
Title: | Дидактические возможности блог-технологии в развитии у студентов сельскохозяйственных специальностей умений письменной речи на английском языке |
Authors: | Мальчикова, А. В. |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Полоцкий государственный университет |
Citation: | Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2018. - № 15. - С. 55-59. |
Abstract: | Проанализированы дидактические свойства блог-технологии в развитии у студентов сельскохозяйственных специальностей умений письменной речи на английском языке: публичность, линейность, авторство и модерация, мультимедийность, эффективная организация информационного пространства, интерактивность, простота использования, безопасность, самопрезентация. Представлены классификации блогов по авторскому составу, по преобладающему типу мультимедиа, форме, степени интегрированности в процесс обучения, предоставлению права участвовать в дискуссиях и публиковать сообщения, по особенностям контента. Подробно рассмотрена классификация блогов по авторскому составу: блог преподавателя, коллективный блог студентов, личные блоги студентов. Выделены типы текстов, которые используются в блоговом регистре коммуникации: тип текста, соответствующий персональному типу блога, тип текста экспертного блога, тип текста комментаторского блога. Установлено, что для личных блогов студентов подходит тип текста экспертного блога. Проанализированы интернет-ресурсы, позволяющие читать и создавать блоги на английском языке: Academia.edu, SciTech Connect, LabRoots, Mendeley, MyExperiment, Social Science Research Network.= The article presents didactic characteristics of blog technology for developing the English writing skills for students specializing in agriculture: publicity, linearity, authorship and moderation, multimedia, effective organization of information space, interactivity, ease of use, security and self-presentation. There are classifications of blogs by authors, a prevailing type of multimedia, form, degree of integration into the learning process, the right to participate in discussions and publication of messages, peculiarities of the content. The following blogs are considered in detail: the blog of a teacher, the collective blog of students and students’ personal blogs. The types of texts that are usually used in blogs are determined: the type of a text that corresponds to the personal type of a blog, the type of a text of an expert blog, the type of a comment blog text. The type of the text of the expert blog is established to be suitable for students specializing in agriculture. The following Internet resources which can be used for reading and creating blogs in English were analyzed: Academia.edu, SciTech Connect, LabRoots, Mendeley, MyExperiment, Social Science Research Network. |
Keywords: | Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика Блог-технология Блоги Обучение Английский язык Умения письменной речи Интернет-ресурсы Blog technology Blogs Teaching English Writing skills Internet resources |
URI: | https://elib.psu.by/handle/123456789/22994 |
metadata.dc.rights: | open access |
Appears in Collections: | 2018, № 15 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.