Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/23003
Title: Особенности использования методики системной диагностики учебных возможностей в условиях кластера
Authors: Артемёнок, Е. Н.
Issue Date: 2018
Publisher: Полоцкий государственный университет
Citation: Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2018. - № 15. - С. 22-25.
Abstract: Рассматривается интегративная характеристика «учебные возможности» и авторская методика их системной диагностики. Смоделирована структура интегративного параметра «учебные возможности», уточнено и обогащено его понятие. Разработана система его критериев и показателей, а также приведены типологические группы учащихся, которые определяются на основе измерения кумулятивного индекса «учебные возможности». Методика системной диагностики учебных возможностей апробирована автором на различных уровнях образования. В статье представлено ранее проведенное экспериментальное использование методики, что раскрывает ее потенциал для применения в новом контексте – в условиях учебно-научно- инновационного кластера. Изучение особенностей методики системной диагностики будущими учителями позволяет формировать у них профессиональные компетенции в сфере диагностической деятельности.= In the article the integrative characteristic “educational abilities» and author's technique of their system diagnostics is considered. The theoretical significance of the article is in that the structure of the integrative parameter “educational abilities” is modeled, its concept is clarified and enriched. A system of its criteria and indicators has been developed, as well as typological groups of pupils, which are determined on the basis of measuring the cumulative index of “educational abilities”. The method of system diagnostics of educational opportunities was tested by the author at various levels of education. The article presents the previously conducted experimental use of the method of system diagnostics. The method reveals its potential in a new context, namely under the conditions of the educational, scientific and innovative cluster. The study of the features of the method of system diagnostics by future teachers allows them to form professional competences in the field of diagnostic activity.
Keywords: Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Педагогическая диагностика
Методика системной диагностики
Учебные возможности
Кластер
Подготовка будущего учителя
Pedagogical diagnostics
Method of system diagnostics
Learning potential
Cluster
Preparation of the future teacher
URI: https://elib.psu.by/handle/123456789/23003
metadata.dc.rights: open access
Appears in Collections:2018, № 15

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
22-25.pdf182.41 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.