Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/23401
Title: | Сатирическая направленность творчества С. Тешича |
Authors: | Первушина, Л. В. |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Полоцкий государственный университет |
Citation: | Вестник Полоцкого государственного университета. Серия A, Гуманитарные науки. - 2019. - № 2 – C. 62-72. |
Abstract: | Рассматриваются особенности экспериментального творчества Стива Тешича, американского писателя-эмигранта сербского происхождения. Исследуются эстетические принципы и определяются мировоззренческие установки, обусловившие сатирическое восприятие действительности данным автором. Выявляется критическая направленность творчества С. Тешича и акцентируется пародийно- ироническое переосмысление процессов, имеющих место в современном американском обществе. Рассматривается роман «Кару» (1998) как многоуровневое, полижанровое, интеллектуально-игровое, критически ориентированное произведение, в котором представлены различные функции комическо- сатирической составляющей в них. Раскрывается философский подтекст ряда художественных произведений, определяются специфические способы художественного освоения действительности, выявляется присутствие карикатурности, абсурдизации, гротеска, гиперболизации.= The article deals with the experimental creative work by Steve Tesich, a famous and influential American émigré writer (playwright, novelist, screenwriter, and essayist) of Serbian origin who was awarded prestigious literary prizes. Satirical mood is an important characteristic feature of his artistic inquires. The author’s world outlook and the aesthetic principles which determine his satirical perception of the world are revealed. The critical component of Tesich’s literary work is emphasized; parody and ironic rethinking of contemporary American life, with its commercialization and standardization of tastes, is presented. In his bitter manydimensional, multi-genre, intellectual, playful and critically oriented novel Karoo (1998) different functions of comic and satirical vectors are detected: caricature images, grotesque, hyperbole, parody and the absurdities of the modern world. The philosophical meaning of his work is determined, and the peculiarities of the author’s artistic representation of the reality are determined. |
Keywords: | Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Литература. Литературоведение. Устное народное творчество Гротеск Гиперболизация Сатира Литература США Писатель-эмигрант Grotesque Hyperbola Satire Literature of the USA Emigrant writer |
URI: | https://elib.psu.by/handle/123456789/23401 |
metadata.dc.rights: | open access |
Appears in Collections: | 2019, № 2 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.