Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/23403
Title: | Роман С. Жермен «Взгляд Медузы» как аллегория современного мира |
Authors: | Жилевич, О. Ф. |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Полоцкий государственный университет |
Citation: | Вестник Полоцкого государственного университета. Серия A, Гуманитарные науки. - 2019. - № 2 – C. 53-56. |
Abstract: | Обосновывается актуальность изучения творчества С. Жермен с позиций присутствия в нем жанровой модификации философско-аллегорического романа. Отмечается значительное влияние философии Э. Левинаса на творческую манеру французской писательницы. В центре произведений С. Жермен — этическая проблематика (насилия, морального выбора, страдания, вины, искупления), артикулированная посредством парадигмальной фигуры Другого. На примере романа «Взгляд Медузы» рассматривается специфика одной из возможных форм трансцендентального — диалог. Выстраивая систему симметричных персонажей, романист аргументирует философский постулат о том, что Другой — единственный мыслимый гарант Я. В статье позиционируется характерный повествовательный прием С. Жермен, «философская алле- горизация». Данный прием позволил автору уклониться от явных морально-этических умозаключений, был направлен на то, чтобы подтолкнуть читателя – нашего современника – выйти за границы повседневности и предоставить ему возможность открыть первостепенность духовных ценностей.= The article substantiates the relevance of studying the creativity of S. Germain from the standpoint of the presence in it of a genre modification of a philosophical-allegorical novel. The significant influence of E. Levinas philosophy on the creative style of the French writer is noted. In the center of the works of S. Germain – ethical issues (violence, moral choice, guilt, redemption), articulated through the paradigm figure of the Other. On the example of the novel “The medusa child”, the specificity of one of the possible forms of the transcendental – dialogue – is considered. Building a system of symmetrical characters, the novelist argues for the philosophical postulate that the Other is the only conceivable guarantor of I. The characteristic narrative device S. Germain, “philosophical allegorization”, is positioned in the article. This technique allowed the author to evade explicit moral and ethical conclusions, was aimed at pushing the reader – our contemporary – to go beyond the boundaries of everyday life and give him the opportunity to discover the primacy of spiritual values. |
Keywords: | Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Литература. Литературоведение. Устное народное творчество Французская литература Сильви Жермен Эммануэль Левинас Этическая философия Новый роман Философско-аллегорический роман Этика Аллегоризация Другой Диалог French literature Sylvie Germain Emmanuel Levinas Ethical philosophy “Nouveau roman” Philosophical-allegorical novel Ethics Allegorization Other Dialogue |
URI: | https://elib.psu.by/handle/123456789/23403 |
metadata.dc.rights: | open access |
Appears in Collections: | 2019, № 2 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.