Please use this identifier to cite or link to this item: http://elib.psu.by:8080/handle/123456789/23884
Title: Лингвопрагматические особенности аргументации англоязычного научно-учебного текста
Authors: Хоменко, Е. В.
Keywords: Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознание
Аргументативный фрагмент
Разновидности аргументации
Причинно-следственная аргументация
Аргументация-объяснение
Аргумент
Лингвистические средства
Адресат текста
Адресант
Научно-учебная лекция
Argumentative fragment
Varieties of argumentation
Causative argumentation
Argumentationexplanation
Argument
Linguistic means
Text addressee
Addressant
Scientific-educational lecture
Issue Date: Aug-2019
Publisher: Полоцкий государственный университет
Citation: Вестник Полоцкого государственного университета. Серия A, Гуманитарные науки. - 2019. - № 10 – C. 115-120
Series/Report no.: Серия A, Гуманитарные науки;2019. - № 10
Abstract: Описаны закономерности функционирования аргументативных средств, используемых в одной из жанровых разновидностей англоязычного научно-учебного текста – лекции. Представлены доминирующие разновидности аргументации (причинно-следственная аргументация и аргументация-объяснение), рациональные аргументы, содержащие фактические данные, иллюстративные примеры, статистические данные и языковые средства актуализации вышеобозначенных аргументов. Дано обоснование особенностям взаимодействия аргументативных средств с основными прагматическими факторами (интенциями автора и типом адресата, имеющего средний научно-интеллектуальный потенциал). Комплексы аргументативных языковых средств, управляемые прагматическими факторами речевой взаимосвязи субъектов коммуникации, квалифицируются как одна из составляющих жанровой лингвопрагматической доминанты, а именно: ее аргументативная составляющая. Предполагается, что совокупности аргументативных средств, используемые авторами, лежат в основе дифференциации жанровых разновидностей научных текстов.= The article describes the patterns of functioning of argumentative means used in one of the genre varieties of the English-language scientific-educational text – lecture. The dominant types of argumentation (causative argumentation and argumentation-explanation), rational arguments containing factual data, illustrative examples, statistical data and language means updating the above named arguments are presented. The regularity of the interaction of argumentative means with the main pragmatic factors (the intentions of the author and the type of addressee with an average scientific and intellectual potential) is proved. Complexes of argumentative language means, regulated by the pragmatic factors of the speech interaction of communication partners, are qualified as one of the components of the genre linguopragmatic dominant, namely its argumentative component. It is assumed that the complexes of argumentative means used by the authors are the basis of genre differentiation of scientific texts.
Description: LINGUOPRAGMATIC FEATURES OF ARGUMENTATION OF ENGLISH SCIENTIFIC-EDUCATIONAL TEXT K. KHAMENKA
URI: http://elib.psu.by:8080/handle/123456789/23884
ISSN: 2070-1608
Appears in Collections:2019, № 10

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Хоменко_2019-10.pdf207.12 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.