Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/24243
Title: Экстернат как форма подготовки учительских кадров в дореволюционной Беларуси
Authors: Лухверчик, В. Н.
Issue Date: 2019
Publisher: Полоцкий государственный университет
Citation: Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2019. - № 15. - С. 7-9.
Abstract: Рассматриваются причины появления экстернатной формы подготовки педагогических кадров в дореволюционной Беларуси. Подчеркиваются надзорные задачи правил сдачи специальных экзаменов для получения учительского звания. Описываются особенности содержания экзаменов, т.к. различные типы общеобразовательной школы требовали подготовки учителей разного уровня. Отмечается высо- кий интерес к педагогическому экстернату как форме получения профессионального образования и возможности работать в качестве учителя.=The reasons of appearance of external studies form of training teaching staff in pre-revolutionary Belarus are considered in the article. The supervision tasks of special rules for passing exams to get teacher’s degree are underlined. A number of types of general education required the different levels of teacher’s training. The peculiarities of exam contents for getting particular certificates are described. It is noted a rather high interest to the pedagogical external studies as the form to get professional education and possibility to work as a teacher.
Keywords: Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Подготовка учителей
Экстернат
Экзамены
Народный учитель
Домашний учитель
Домашний наставник
Teacher’s training
External studies
Exams
Public teacher
Private teacher
URI: https://elib.psu.by/handle/123456789/24243
metadata.dc.rights: open access
Appears in Collections:2019, № 15

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
7-9.pdf168.86 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.