Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/8910
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКочетков, М. В.-
dc.contributor.authorЧеботарёва, Е. М.-
dc.date.accessioned2015-02-25T09:34:54Z-
dc.date.available2015-02-25T09:34:54Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationВестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2014. - № 15. - С. 2-10.ru_RU
dc.identifier.issn2070-1640-
dc.identifier.urihttps://elib.psu.by/handle/123456789/8910-
dc.descriptionThe Creative and Innovative Paradigm of Higher Education and the Acmeological Approach to the Development of a Student as a Subject of Professional Activity. М. Kochetkov, E. Chebotarovaru_RU
dc.description.abstractОбосновываются сущностные характеристики творчески-инновационной парадигмы высшей школы. Принцип антропоцентричности инновационных изменений рассматривается в качестве основной отличительной особенности грядущего высшего образования. Раскрывается преемственность творчески-инновационной образовательной парадигмы и ныне сложившейся концепции развития высшего профессионального образования. Особое внимание уделяется акмеологическому подходу к развитию человека. Данный подход рассматривается как методологическое основание использования компетентностного подхода при осуществлении пролонгированного сопровождения оценки качества подготовки специалиста. Ориентируясь на интенционально-динамическую модель «акме», раскрывается комплекс критериев и показателей сформированности интеллектуальной зрелости личности, который предлагается использовать и при подготовке будущего специалиста, и в ходе его профессиональной деятельности.= The article focuses on the essential characteristics of a creative and innovative paradigm of higher education. The anthropocentric principle of innovative changes is viewed as the main distinguishing features of the coming higher education. The new educational paradigm is also characterised by the principles of ‘teacher-student self-development’, ‘teacher-student cooperative creativity’, ‘openness, integrity, self-organisation’. The article also considers the continuity of the creative and innovative educational paradigm and the modern concept of development of higher education. In this regard, special attention is paid to the acmeological approach to human development. This approach, due to its close ties with the mechanism of creative activity, is considered as a methodological basis of the use of the competency approach in assessing the quality of the prolonged maintenance of specialist training. Focusing on the intentional-dynamic ‘acme’ model, the article reveals a set of criteria and indicators of the formation of intellectual maturity of the person, which is recommended to be used when training future specialists, and in the course of their professional activity.ru_RU
dc.language.isoruru_RU
dc.publisherПолоцкий государственный университетru_RU
dc.relation.ispartofВеснік Полацкага дзяржаўнага ўніверсітэта. Серыя E, Педагагічныя навукіbe_BE
dc.relation.ispartofHerald of Polotsk State University. Series E, Pedagogical Sciencesen_EN
dc.relation.ispartofВестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические наукиru_RU
dc.relation.ispartofseriesСерия E, Педагогические науки;2014. - № 15-
dc.rightsopen accessru_RU
dc.subjectГосударственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогикаru_RU
dc.subjectпрофессиональная подготовкаru_RU
dc.subjectпарадигма образованияru_RU
dc.titleТворчески-инновационная парадигма образования и акмеологический подход к развитию субъекта профессиональной подготовкиru_RU
dc.typeArticleru_RU
Appears in Collections:2014, № 15

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2-10.pdf234.83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.