Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/18442
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКрикливец, Е. В.-
dc.date.accessioned2017-01-09T12:26:47Z-
dc.date.available2017-01-09T12:26:47Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationВестник Полоцкого государственного университета. Серия A, Гуманитарные науки. - 2016. - № 10. – C. 100-103.ru_RU
dc.identifier.issn2070-1608-
dc.identifier.urihttps://elib.psu.by/handle/123456789/18442-
dc.descriptionGenre Modification of the Realistic Story of the Second Half in the XX Century (Illustrated By the Example of V. Astafiev’s and I. Ptashnikov’s Works) E. Kriklivetsru_RU
dc.description.abstractРассмотрены причины и результаты жанровой модификации реалистической повести во второй половине ХХ века на примере произведений В. Астафьева и И. Пташникова. Трансформация жанровой структуры связана с увеличением объема и сложности материала, который подвергается художественному осмыслению. Событийное и хронологическое единство повести уступает место фрагментарному повествованию, состоящему из цикла рассказов (эскизов). Интеграция жанровых структур происходит и внутри образовавшейся повествовательной формы: границы рассказа, новеллы, эскиза, очерка, эссе, притчи оказываются размытыми и взаимопроницаемыми. Структурное и смысловое единство повествования обеспечивается продуманной композицией, общностью художественного пространства, направленностью всех «микросюжетов» на решение одного центрального конфликта, доминантой авторской позиции.=The article deals with the causes and the results of genre modification of the realistic story in the second half of the twentieth century illustrated by the example of V. Astafiev’s and I. Ptashnikov’s works. The transformation of genre structure is associated with the increase in the volume and the complexity of the material, which is interpreted artistically. Event-related and chronological unity of the story gives way to fragmentary narrative, consisting of the cycle of short stories (sketches). The integration of genre structures are formed inside the narrative form: the borders of the story, the short story, the sketch, the essay, and the parable are vague and interpenetrative. The structural and semantic unity of the narrative is provided by circumspect composition, common art space, the fact that all "micro plots" are oriented to the solution of the central conflict, and the dominant position of the author.ru_RU
dc.language.isoruru_RU
dc.publisherПолоцкий государственный университетru_RU
dc.relation.ispartofВеснік Полацкага дзяржаўнага ўніверсітэта. Серыя А, Гуманітарныя навукbe_BE
dc.relation.ispartofHerald of Polotsk State University Series A, Humanity sciencesen_EN
dc.relation.ispartofВестник Полоцкого государственного университета. Серия A, Гуманитарные наукиru_RU
dc.relation.ispartofseriesСерия A, Гуманитарные науки;2016. - № 10-
dc.rightsopen accessru_RU
dc.subjectГосударственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Литература. Литературоведение.ru_RU
dc.subjectжанровая модификацияru_RU
dc.subjectповествование в рассказахru_RU
dc.subjectинтеграция жанровых структурru_RU
dc.subjectgenre modificationru_RU
dc.subjectnarration in storiesru_RU
dc.titleЖанровая модификация реалистической повести второй половины ХХ века (на примере произведений В. Астафьева и И. Пташникова)ru_RU
dc.typeArticleru_RU
dc.identifier.udc[821.161.1+821.161.3]–31.09-
Appears in Collections:2016, № 10

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
100-103.pdf144.76 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.