Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/20537
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСпото, Р. Н.-
dc.date.accessioned2017-10-17T07:03:33Z-
dc.date.available2017-10-17T07:03:33Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationВестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2017. - № 7. - С. 204-211.ru_RU
dc.identifier.urihttps://elib.psu.by/handle/123456789/20537-
dc.descriptionNational and Universal in the Cinematography: the Mexican Script Works By John Steinbeck R. Spotoru_RU
dc.description.abstractРассмотрены национальные и универсальные особенности экранизаций произведений Дж. Стейнбека, объединенных культурным пространством Мексики. Рассматривается собственные сценарии писателя в хронологической последовательности: документальная работа «Забытая деревня» (Forgotten Village) режиссера Герберта Клайна (Herbert Kline), 1940; экранизация новеллы «Жемчужина» (The Pearl) режиссера Эмилио Фернандеса (Emilio Fernаndez), 1948; и киносценарий «Вива, Сапата!» (Viva Zapata!) режиссера Элии Казана (Elia Kazan), 1952. Прослеживается эволюция идей, обосновывается своеобразие стиля и кинематографического языка Дж. Стейнбека, выделяются национальные и универсальные культурные паттерны, репрезентированные в сценариях писателя.= The paper explores national and universal features of the Mexican screen versions of the works by J. Steinbeck and investigates his own scripts in chronological order: the documentary “Forgotten Village” directed by Herbert Kline, 1940; the screen version of the novel “The Pearl” by Emilio Fernandez, 1948; and the screenplay “Viva Zapata!” directed by Elia Kazan, 1952. The genesis of the author’s style and cinematographic methods are viewed in the research, national and universal cultural patterns are defined. The main patterns of the Mexican national dream as “peace”, “land”, “absence of separation”, “sentimental personal dream” (education, house and children) are represented in the paper. Fratricide and unity in the R. Emerson’s model «Over-Soul» are clearly marked as negative and positive models of behavior, which are necessary for the wealth and prosperity of society. The writer is considered the first who made an attempt to offer “peace” as a universal pattern of the national dream, which is in many ways ahead of his time.ru_RU
dc.language.isoruru_RU
dc.publisherПолоцкий государственный университетru_RU
dc.relation.ispartofВеснік Полацкага дзяржаўнага ўніверсітэта. Серыя E, Педагагічныя навукіbe_BE
dc.relation.ispartofHerald of Polotsk State University. Series E, Pedagogical Sciencesen_EN
dc.relation.ispartofВестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические наукиru_RU
dc.relation.ispartofseriesСерия E, Педагогические науки;2017. - № 7-
dc.rightsopen accessru_RU
dc.subjectЭкранизацияru_RU
dc.subjectАмериканская культураru_RU
dc.subjectМексиканская культураru_RU
dc.subjectScreen adaptationru_RU
dc.subjectAmerican cultureru_RU
dc.subjectMexican cultureru_RU
dc.titleУниверсальное и национальное в кинематографе: на примере мексиканских cценариев Джона Стейнбекаru_RU
dc.typeArticleru_RU
dc.identifier.udc791.4(73)-
Appears in Collections:2017, № 7

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
204-211.pdf223.32 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.