Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/20537
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Спото, Р. Н. | - |
dc.date.accessioned | 2017-10-17T07:03:33Z | - |
dc.date.available | 2017-10-17T07:03:33Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.citation | Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2017. - № 7. - С. 204-211. | ru_RU |
dc.identifier.uri | https://elib.psu.by/handle/123456789/20537 | - |
dc.description | National and Universal in the Cinematography: the Mexican Script Works By John Steinbeck R. Spoto | ru_RU |
dc.description.abstract | Рассмотрены национальные и универсальные особенности экранизаций произведений Дж. Стейнбека, объединенных культурным пространством Мексики. Рассматривается собственные сценарии писателя в хронологической последовательности: документальная работа «Забытая деревня» (Forgotten Village) режиссера Герберта Клайна (Herbert Kline), 1940; экранизация новеллы «Жемчужина» (The Pearl) режиссера Эмилио Фернандеса (Emilio Fernаndez), 1948; и киносценарий «Вива, Сапата!» (Viva Zapata!) режиссера Элии Казана (Elia Kazan), 1952. Прослеживается эволюция идей, обосновывается своеобразие стиля и кинематографического языка Дж. Стейнбека, выделяются национальные и универсальные культурные паттерны, репрезентированные в сценариях писателя.= The paper explores national and universal features of the Mexican screen versions of the works by J. Steinbeck and investigates his own scripts in chronological order: the documentary “Forgotten Village” directed by Herbert Kline, 1940; the screen version of the novel “The Pearl” by Emilio Fernandez, 1948; and the screenplay “Viva Zapata!” directed by Elia Kazan, 1952. The genesis of the author’s style and cinematographic methods are viewed in the research, national and universal cultural patterns are defined. The main patterns of the Mexican national dream as “peace”, “land”, “absence of separation”, “sentimental personal dream” (education, house and children) are represented in the paper. Fratricide and unity in the R. Emerson’s model «Over-Soul» are clearly marked as negative and positive models of behavior, which are necessary for the wealth and prosperity of society. The writer is considered the first who made an attempt to offer “peace” as a universal pattern of the national dream, which is in many ways ahead of his time. | ru_RU |
dc.language.iso | ru | ru_RU |
dc.publisher | Полоцкий государственный университет | ru_RU |
dc.relation.ispartof | Веснік Полацкага дзяржаўнага ўніверсітэта. Серыя E, Педагагічныя навукі | be_BE |
dc.relation.ispartof | Herald of Polotsk State University. Series E, Pedagogical Sciences | en_EN |
dc.relation.ispartof | Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки | ru_RU |
dc.relation.ispartofseries | Серия E, Педагогические науки;2017. - № 7 | - |
dc.rights | open access | ru_RU |
dc.subject | Экранизация | ru_RU |
dc.subject | Американская культура | ru_RU |
dc.subject | Мексиканская культура | ru_RU |
dc.subject | Screen adaptation | ru_RU |
dc.subject | American culture | ru_RU |
dc.subject | Mexican culture | ru_RU |
dc.title | Универсальное и национальное в кинематографе: на примере мексиканских cценариев Джона Стейнбека | ru_RU |
dc.type | Article | ru_RU |
dc.identifier.udc | 791.4(73) | - |
Appears in Collections: | 2017, № 7 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
204-211.pdf | 223.32 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.