Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/20587
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПротас, О. С.-
dc.date.accessioned2017-10-19T12:20:43Z-
dc.date.available2017-10-19T12:20:43Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationВестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2017. - № 7. - С. 21-24.ru_RU
dc.identifier.urihttps://elib.psu.by/handle/123456789/20587-
dc.descriptionProfessional Self-Development of Students of Pedagogical Specialties Within the Context of Competence Approach O. Protasru_RU
dc.description.abstractРассматривается проблема профессионального саморазвития студентов педагогических специальностей в рамках компетентностного подхода. Подход к профессиональному саморазвитию студентов педагогических специальностей как к самостоятельной компетенции вызван формированием в пространстве высшего образования новой оценочной культуры, которая предполагает переход от оценки знаний как доминирующей характеристики к оцениванию компетенций. Приводятся определения понятий «компетенция» и «компетентность». Компетенция профессионального саморазвития студентов педагогических специальностей рассматривается в виде взаимосвязанной структуры, состоящей из трех компонентов. Компонент направленности личности отражает намерения студентов и их мотивационные установки; когнитивный компонент – содержательную основу саморазвития и интеллектуальные способности, способствующие его осуществлению; рефлексивно-регулятивный компонент предполагает анализ ситуации, постановку задачи, планирование и прогнозирование возможных результатов и последствий собственных действий в области профессионального саморазвития.= The article deals with the issue of professional self-development of students of pedagogical specialties. The relevance of the topic is determined by the new challenges of the present and the responsible role that is assigned to the education workers in sustainable development. Professional self-development is considered within the context of competence approach. The approach to professional self-development of students of pedagogical specialties as to independent competence is caused by the formation of a new appraisal culture in higher education, which assumes the transition from the assessment of knowledge as the dominant characteristic to the evaluation of competencies. In the article definitions of the concepts "competence" and "competency" are given. The competence of professional self-development of students of pedagogical specialties is considered as an interconnected structure consisting of three components. The component of the person's orientation reflects students' intentions and their motivational attitudes; The cognitive component reflects the informative basis of selfdevelopment and intellectual abilities that facilitate its implementation; The reflexive and regulative component presupposes an analysis of the situation, setting the task, planning and forecasting the possible outcomes and consequences of their own actions in the field of professional self-development.ru_RU
dc.language.isoruru_RU
dc.publisherПолоцкий государственный университетru_RU
dc.relation.ispartofВеснік Полацкага дзяржаўнага ўніверсітэта. Серыя E, Педагагічныя навукіbe_BE
dc.relation.ispartofHerald of Polotsk State University. Series E, Pedagogical Sciencesen_EN
dc.relation.ispartofВестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические наукиru_RU
dc.relation.ispartofseriesСерия E, Педагогические науки;2017. - № 7-
dc.rightsopen accessru_RU
dc.subjectПедагогикаru_RU
dc.subjectГосударственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогикаru_RU
dc.subjectПедагогическое образованиеru_RU
dc.subjectПрофессиональное становлениеru_RU
dc.subjectКомпетенцияru_RU
dc.subjectКомпетентностьru_RU
dc.subjectСтруктура профессионального саморазвитияru_RU
dc.subjectPedagogical educationru_RU
dc.subjectProfessional formationru_RU
dc.subjectCompetenceru_RU
dc.subjectCompetencyru_RU
dc.subjectStructure of professional self-developmentru_RU
dc.titleПрофессиональное саморазвитие студентов педагогических специальностей в контексте компетентностного подходаru_RU
dc.typeArticleru_RU
dc.identifier.udc378.147-
Appears in Collections:2017, № 7

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
21-24.pdf160.38 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.