Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/22451
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Бурсевич, В. В. | - |
dc.date.accessioned | 2018-09-26T06:55:34Z | - |
dc.date.available | 2018-09-26T06:55:34Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.citation | Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2018. - № 7. - С. 136-140. | ru_RU |
dc.identifier.uri | https://elib.psu.by/handle/123456789/22451 | - |
dc.description | Strategies of Ideology Investigation in Critical Discourse Analysis V. Bursevich | ru_RU |
dc.description.abstract | Исследуются основные стратегии анализа идеологии в таком междисциплинарном направлении, как критический дискурс-анализ. Предпринята попытка, во-первых, проследить особенности понимания идеологии как основы социальной идентичности в работах Т. ван Дейка и Н. Фэркло; во-вторых, выделены методологические особенности идеологического анализа речевых практик, т.е. дискурса, в данном направлении. Кроме того, рассмотрена установка «аналитического дуализма», характерная для критического дискурс-анализа, которая выделяет его на фоне радикально конструктивистских течений в дискурс-анализе.= The article examines the main strategies for analyzing ideology in such an interdisciplinary approach as critical discourse analysis. Firstly, the author tries to describe the main ways of understanding ideology as the basis of social identity in the works of T. van Dijk and N. Fairclough. Secondly, the author of the article points out methodological peculiarities of the ideological analysis of speech practices, i.e. discourse, in this approach. In addition, the article discusses «analytical dualism» that characterizes critical discourse analysis and differs it from radically constructivist trends in discourse analysis. | ru_RU |
dc.language.iso | ru | ru_RU |
dc.publisher | Полоцкий государственный университет | ru_RU |
dc.relation.ispartof | Веснік Полацкага дзяржаўнага ўніверсітэта. Серыя E, Педагагічныя навукі | be_BE |
dc.relation.ispartof | Herald of Polotsk State University. Series E, Pedagogical Sciences | en_EN |
dc.relation.ispartof | Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки | ru_RU |
dc.relation.ispartofseries | Серия E, Педагогические науки;2018. - № 7 | - |
dc.rights | open access | ru_RU |
dc.subject | Педагогика | ru_RU |
dc.subject | Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика | ru_RU |
dc.subject | Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Философия | ru_RU |
dc.subject | Критический дискурс-анализ | ru_RU |
dc.subject | Дискурс | ru_RU |
dc.subject | Идеология | ru_RU |
dc.subject | Власть | ru_RU |
dc.subject | Идентичность | ru_RU |
dc.subject | Контекст | ru_RU |
dc.subject | Ментальная модель | ru_RU |
dc.subject | Конструктивизм | ru_RU |
dc.subject | Critical discourse analysis | ru_RU |
dc.subject | Discourse | ru_RU |
dc.subject | Ideology | ru_RU |
dc.subject | Power | ru_RU |
dc.subject | Identity | ru_RU |
dc.subject | Mental model | ru_RU |
dc.subject | Context | ru_RU |
dc.subject | Constructivism | ru_RU |
dc.title | Стратегии исследования идеологии в критическом дискурс-анализе | ru_RU |
dc.type | Article | ru_RU |
dc.identifier.udc | 141.3 + 303.442.43 | - |
Appears in Collections: | 2018, № 7 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
136-140.pdf | 197 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.