Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/22492
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Ковалёва, Е. А. | - |
dc.contributor.author | Сулима, И. В. | - |
dc.date.accessioned | 2018-09-26T07:44:35Z | - |
dc.date.available | 2018-09-26T07:44:35Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.citation | Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2018. - № 7. - С. 102-108. | ru_RU |
dc.identifier.uri | https://elib.psu.by/handle/123456789/22492 | - |
dc.description | The Problem of Optimization of Child-Parental Relations in the Incomplete Family E. Kovaleva, I. Sulima | ru_RU |
dc.description.abstract | Рассматривается проблема изучения детско-родительских взаимоотношений в неполной семье. Представлена актуальность исследования, которая определяется, с одной стороны, устойчивой тенденцией в современном обществе к образованию неполных семей, с другой – ростом психолого-педагогических проблем во взаимоотношениях детей и родителей в данных семьях. Даны определения основным понятиям: семья, неполная семья, детско-родительские взаимоотношения и их общая характеристика. Проанализированы виды неполных семей и источники их формирования. Приведены результаты исследования детско-родительских взаимоотношений с помощью диагностических методик: «Опросник для изучения взаимодействия родителей с детьми» И.М. Марковской, «Рисунок семьи» Л. Корман. На основании проведенного исследования разработана психолого-педагогическая коррекционная программа «Я − отражение тебя», особенностью которой является направленность коррекционного воздействия на оптимизацию детско-родительских взаимоотношений в неполных семьях. Предложены рекомендации и коррекционные упражнения с использованием различных видов арт-терапии, способствующие формированию благополучных детско-родительских взаимоотношений, совершенствованию взаимодействия с окружающим миром.= The article is devoted to the problem of studying child-parent relationships in an incomplete family. The authors present the relevance of the study, which is determined on the one hand by a stable trend in the modern society to the formation of incomplete families, on the other - the growth of psychological and pedagogical problems in the relationship of children and parents in these families. Definitions are given to the basic concepts: family, incomplete family, child-parent relationships. The types of single-parent families and the sources of their formation are analyzed, and a general description of the child-parent relationship is given. The article presents the results of the study of child-parent relationships using diagnostic techniques: "Questionnaire for studying the interaction of parents with children". Markovskaya, "The Picture of the Family" L. Corman. Based on the conducted research, the authors developed a psychological and pedagogical correctional program "I am a reflection of you", a feature of which is the direction of the corrective influence on the optimization of child-parent relationships in single-parent families. Recommendations and corrective exercises have been developed with the use of various types of art therapy, contributing to the formation of safe child-parent relationships, improving interaction with the surrounding world. | ru_RU |
dc.language.iso | ru | ru_RU |
dc.publisher | Полоцкий государственный университет | ru_RU |
dc.relation.ispartof | Веснік Полацкага дзяржаўнага ўніверсітэта. Серыя E, Педагагічныя навукі | be_BE |
dc.relation.ispartof | Herald of Polotsk State University. Series E, Pedagogical Sciences | en_EN |
dc.relation.ispartof | Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки | ru_RU |
dc.relation.ispartofseries | Серия E, Педагогические науки;2018. - № 7 | - |
dc.rights | open access | ru_RU |
dc.subject | Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика | ru_RU |
dc.subject | Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Психология | ru_RU |
dc.subject | Семья | ru_RU |
dc.subject | Детско-родительские взаимоотношения | ru_RU |
dc.subject | Дошкольный возраст | ru_RU |
dc.subject | Арт-терапия | ru_RU |
dc.subject | Сказкотерапия | ru_RU |
dc.subject | Family | ru_RU |
dc.subject | Incomplete family | ru_RU |
dc.subject | Child-parent relationship | ru_RU |
dc.subject | Preschool age | ru_RU |
dc.subject | Art therapy | ru_RU |
dc.subject | Fairy tale therapy | ru_RU |
dc.title | Проблема оптимизации детско-родительских взаимоотношений в неполной семье | ru_RU |
dc.type | Article | ru_RU |
dc.identifier.udc | 373.1 | - |
Appears in Collections: | 2018, № 7 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
102-108.pdf | 235.39 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.