Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/22572
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Краснянская, Т. М. | - |
dc.contributor.author | Тылец, В. Г. | - |
dc.date.accessioned | 2018-09-26T09:00:56Z | - |
dc.date.available | 2018-09-26T09:00:56Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.citation | Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2018. - № 7. - С. 69-74. | ru_RU |
dc.identifier.uri | https://elib.psu.by/handle/123456789/22572 | - |
dc.description | Adaptation Scenarios the Concept of Personal Safety T. Krasnyanskaya, V. Tylets | ru_RU |
dc.description.abstract | Целью исследования явилось изучение сценарного арсенала концепции личной безопасности. В исследовании на добровольной основе принимало участие 150 студентов (19,5±0,5 лет). Основными методами выступили подготовка эссе и тестирование, дополнительными – наблюдение и беседа. Анализ текстов тематического эссе «Личная безопасность и ее обеспечение» позволил выделить в структуре персональных концепций личной безопасности информационно-целевой, эмотивный и конативный компоненты. Они послужили базисом для экспертного определения адаптивных и дезадаптивных сценариев концепции личной безопасности. Адаптивные сценарии обозначены как гомеостатическая, прагматическая, репродуктивная, релаксационная разновидности; дезадаптивные сценарии – как стрессовая, эволюционная, стагнационная, депривационная. У субъектов каждого сценария по выборке установлены значения параметров личностной адаптивности (опросник «Адаптивность» А.Г. Маклакова, С.В. Чермянина). Сопоставление их уровня показало различия у обладателей гомеостотического и эволюционного (p ≤ 0,01), стрессового и релаксационного (p ≤ 0,05), прагматического и стагнационного (p ≤ 0,05) сценариев. Исследование эмпирически обосновало сценарную природу концепции личной безопасности. Адаптивность сценариев личной безопасности не синхронизируется с личностным адаптивным потенциалом своих обладателей.= The purpose of this study was to examine the scenario of the arsenal concept of personal safety. In the study on a voluntary basis, were participated 150 students (age was 19.5±0.5). The examination of the subjects was characterized by simultaneous (transverse) slice. The main methods were essay preparation and testing, additional observation and conversation. The analysis of theme essay texts “Personal safety and security” allowed to allocate in the structure of personal concepts of personal safety awareness-targeted, emotive and cognitive components. Adaptive scenarios are designated as homeostatic, pragmatic, reproductive, relaxation types; the non-adaptive scenario – as stressful, evolution, stagnation and deprivation variety. We set the parameter values of personal adaptability of the subjects of each scenario on a sample (questionnaire “Adaptability” by A.G. Maklakov and S.V. Chermyanin). A comparison of their levels showed differences among the owners of homeostatic and evolutionary (p ≤ 0.01), stress and relaxation (p ≤ 0.05), pragmatic and stagnation (p ≤ 0.05) scenarios. The study empirically substantiated the scenario nature of the concept of personal safety. The arsenal of security scenarios differs on adaptive and non-adaptive variety. The adaptability of scenarios of the personal security doesn’t synchronize with the personal adaptive capacities of their respective owners. | ru_RU |
dc.language.iso | ru | ru_RU |
dc.publisher | Полоцкий государственный университет | ru_RU |
dc.relation.ispartof | Веснік Полацкага дзяржаўнага ўніверсітэта. Серыя E, Педагагічныя навукі | be_BE |
dc.relation.ispartof | Herald of Polotsk State University. Series E, Pedagogical Sciences | en_EN |
dc.relation.ispartof | Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки | ru_RU |
dc.relation.ispartofseries | Серия E, Педагогические науки;2018. - № 7 | - |
dc.rights | open access | ru_RU |
dc.subject | Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика | ru_RU |
dc.subject | Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Психология | ru_RU |
dc.subject | Сценарий | ru_RU |
dc.subject | Личная безопасность | ru_RU |
dc.subject | Концепция | ru_RU |
dc.subject | Адаптивность | ru_RU |
dc.subject | Personal security | ru_RU |
dc.subject | Scenario | ru_RU |
dc.subject | Concept | ru_RU |
dc.subject | Adaptability | ru_RU |
dc.title | Адаптационные сценарии концепции личной безопасности | ru_RU |
dc.type | Article | ru_RU |
dc.identifier.udc | 159.9 | - |
Appears in Collections: | 2018, № 7 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.