Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/22856
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Сапега, В. Н. | - |
dc.date.accessioned | 2018-11-22T11:08:11Z | - |
dc.date.available | 2018-11-22T11:08:11Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.citation | Вестник Полоцкого государственного университета. Серия A, Гуманитарные науки. - 2018. - № 10 – C. 100-108. | ru_RU |
dc.identifier.issn | 2070-1608 | - |
dc.identifier.uri | https://elib.psu.by/handle/123456789/22856 | - |
dc.description | The Principle of the Double Worldview and the World Unity in H. Hesse’s Novel «Demian» V. Sapega | ru_RU |
dc.description.abstract | Рассмотрена художественная реализация восточной темы в романе Г. Гессе «Демиан» («Demian», 1919) через анализ принципа двоемирия и единства мира. Показано, что данный принцип основан на китайской философской концепции инь и ян. Герою романа как внешний мир, так и внутренний видятся разделенными на два противоположных полюса: светлый (ян) и темный (инь). Целью духовного самосовершенствования Демиана является примирение данных противоборствующих сторон. Раскрывается влияние философских течений Китая (даосизма, дзен-буддизма, конфуцианства, концепции инь и ян) на роман Г. Гессе «Демиан».= The article considers the artistic realization of the eastern subject in H. Hesse’s novel «Demian» (1919) through the analysis of the principle of the double worldview and the world unity. It’s shown that the given principle is based on the Chinese philosophical concept of yin and yang. The hero of the novel sees, both the outside world, and internal world divided into two opposite poles: light (yang) and dark (yin). The purpose of spiritual self-perfection of Demian is reconciliation of these opposing sides. It is reveals the influence of the philosophical currents of China (Taoism, Zen Buddhism, Confucianism, the concept of yin and yang) on the novel of H. Hesse «Demian». | ru_RU |
dc.language.iso | ru | ru_RU |
dc.publisher | Полоцкий государственный университет | ru_RU |
dc.relation.ispartof | Веснік Полацкага дзяржаўнага ўніверсітэта. Серыя А, Гуманітарныя навук | be_BE |
dc.relation.ispartof | Herald of Polotsk State University Series A, Humanity sciences | en_EN |
dc.relation.ispartof | Вестник Полоцкого государственного университета. Серия A, Гуманитарные науки | ru_RU |
dc.relation.ispartofseries | Серия A, Гуманитарные науки;2018. - № 10 | - |
dc.rights | open access | ru_RU |
dc.subject | Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Литература. Литературоведение. Устное народное творчество | ru_RU |
dc.subject | Принцип двоемирия и единства мира | ru_RU |
dc.subject | Мотив одиночества | ru_RU |
dc.subject | Мотив паломничества | ru_RU |
dc.subject | Конфуцианство | ru_RU |
dc.subject | Дзэн-буддизм | ru_RU |
dc.subject | Даосизм | ru_RU |
dc.subject | Инь и ян | ru_RU |
dc.subject | Художественные средства | ru_RU |
dc.subject | The principle of the double worldview and the world unity | ru_RU |
dc.subject | The solitude motive | ru_RU |
dc.subject | The pilgrimage motive | ru_RU |
dc.subject | Confucianism | ru_RU |
dc.subject | Zen Buddhism | ru_RU |
dc.subject | Taoism | ru_RU |
dc.subject | Yin and yang | ru_RU |
dc.subject | The artistic means | ru_RU |
dc.title | Принцип двоемирия и единства мира в романе Г. Гессе «Демиан» | ru_RU |
dc.type | Article | ru_RU |
dc.identifier.udc | 821(4).09 | - |
Appears in Collections: | 2018, № 10 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
100-108.pdf | 333.14 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.