Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/23401
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПервушина, Л. В.-
dc.date.accessioned2019-04-04T11:50:54Z-
dc.date.available2019-04-04T11:50:54Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationВестник Полоцкого государственного университета. Серия A, Гуманитарные науки. - 2019. - № 2 – C. 62-72.ru_RU
dc.identifier.issn2070-1608-
dc.identifier.urihttps://elib.psu.by/handle/123456789/23401-
dc.descriptionSatirical Stance in Literary Work By Steve Tesich L. Pervushynaru_RU
dc.description.abstractРассматриваются особенности экспериментального творчества Стива Тешича, американского писателя-эмигранта сербского происхождения. Исследуются эстетические принципы и определяются мировоззренческие установки, обусловившие сатирическое восприятие действительности данным автором. Выявляется критическая направленность творчества С. Тешича и акцентируется пародийно- ироническое переосмысление процессов, имеющих место в современном американском обществе. Рассматривается роман «Кару» (1998) как многоуровневое, полижанровое, интеллектуально-игровое, критически ориентированное произведение, в котором представлены различные функции комическо- сатирической составляющей в них. Раскрывается философский подтекст ряда художественных произведений, определяются специфические способы художественного освоения действительности, выявляется присутствие карикатурности, абсурдизации, гротеска, гиперболизации.= The article deals with the experimental creative work by Steve Tesich, a famous and influential American émigré writer (playwright, novelist, screenwriter, and essayist) of Serbian origin who was awarded prestigious literary prizes. Satirical mood is an important characteristic feature of his artistic inquires. The author’s world outlook and the aesthetic principles which determine his satirical perception of the world are revealed. The critical component of Tesich’s literary work is emphasized; parody and ironic rethinking of contemporary American life, with its commercialization and standardization of tastes, is presented. In his bitter manydimensional, multi-genre, intellectual, playful and critically oriented novel Karoo (1998) different functions of comic and satirical vectors are detected: caricature images, grotesque, hyperbole, parody and the absurdities of the modern world. The philosophical meaning of his work is determined, and the peculiarities of the author’s artistic representation of the reality are determined.ru_RU
dc.language.isoruru_RU
dc.publisherПолоцкий государственный университетru_RU
dc.relation.ispartofВеснік Полацкага дзяржаўнага ўніверсітэта. Серыя А, Гуманітарныя навукbe_BE
dc.relation.ispartofHerald of Polotsk State University Series A, Humanity sciencesen_EN
dc.relation.ispartofВестник Полоцкого государственного университета. Серия A, Гуманитарные наукиru_RU
dc.relation.ispartofseriesСерия A, Гуманитарные науки;2019. - № 2-
dc.rightsopen accessru_RU
dc.subjectГосударственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Литература. Литературоведение. Устное народное творчествоru_RU
dc.subjectГротескru_RU
dc.subjectГиперболизацияru_RU
dc.subjectСатираru_RU
dc.subjectЛитература СШАru_RU
dc.subjectПисатель-эмигрантru_RU
dc.subjectGrotesqueru_RU
dc.subjectHyperbolaru_RU
dc.subjectSatireru_RU
dc.subjectLiterature of the USAru_RU
dc.subjectEmigrant writerru_RU
dc.titleСатирическая направленность творчества С. Тешичаru_RU
dc.typeArticleru_RU
dc.identifier.udc821.111(73)-3.09.(045)-
Appears in Collections:2019, № 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
62-72.pdf273.84 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.