Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/23868
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЛяпешкін, Я. М.-
dc.date.accessioned2019-09-05T08:03:08Z-
dc.date.available2019-09-05T08:03:08Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationВестник Полоцкого государственного университета. Серия A, Гуманитарные науки. - 2019. - № 9 – C. 26-33.ru_RU
dc.identifier.issn2070-1608-
dc.identifier.urihttps://elib.psu.by/handle/123456789/23868-
dc.descriptionThe Activities of the Governors in the Development of Education and Culture of Belarusian Provinces in 1864–1914 Y. Liapeshkinru_RU
dc.description.abstractУ артыкуле паказана дзейнасць губернатараў Віленскай, Гродзенскай, Мінскай, Віцебскай і Магілёўскай губерняў у сферы развіцця адукацыі, тэатра і навуковых даследаванняў на працягу 1864–1914 гг. Прыведзены ацэнкі, прапановы, перапіска губернатараў па адпаведных пытаннях і вынікі гэтых дзеянняў. Адлюстроўваюцца матывы і дасягненні дзейнасці: станоўчыя і адмоўныя бакі. Адзначаецца, што начальнікі губерняў не толькі рэалізоўвалі распараджэнні вышэйшага кіраўніцтва, але і самі прымалі рашэнні, якія ўплывалі на культурнае развіццё губерні. Разам з тым губернатарскія ініцыятывы нярэдка замаруджваліся ці ўвогуле адмаўляліся з боку вышэйшага начальства па фінансавых ці іншых прычынах. Губернатары садзейнічалі падняццю культурна-адукацыйнага ўзроўню насельніцтва беларускіх губерняў, але без уліку яго этна-лінгвістычных асаблівасцяў – у рамках палітыкі русіфікацыі.= The article shows the activity of Governors of Vilna, Grodno, Minsk, Vitebsk and Mogilev provinces in the field of education, theater and research during 1864–1914. Present estimates, proposals, correspondence of governors on relevant issues and the results of these actions. Reflected motives and achievements of activity: positive and negative sides. It is noted that the heads of the provinces, not only implemented the disposal of senior management, but also they made decisions that influenced the cultural development of the province. However governor initiatives often slowed down or even rejected by superiors for financial or other reasons. Governors helped raise the cultural and educational level of the population of Belarusian provinces, but without regard to its ethno-linguistic features – in the framework of the policy of Russification.ru_RU
dc.language.isoberu_RU
dc.publisherПолоцкий государственный университетru_RU
dc.relation.ispartofВеснік Полацкага дзяржаўнага ўніверсітэта. Серыя А, Гуманітарныя навукbe_BE
dc.relation.ispartofHerald of Polotsk State University Series A, Humanity sciencesen_EN
dc.relation.ispartofВестник Полоцкого государственного университета. Серия A, Гуманитарные наукиru_RU
dc.relation.ispartofseriesСерия A, Гуманитарные науки;2019. - № 9-
dc.rightsopen accessru_RU
dc.subjectГосударственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::История. Исторические наукиru_RU
dc.subjectБеларускія губерніru_RU
dc.subjectГубернатарыru_RU
dc.subjectАдукацыяru_RU
dc.subjectКультурнае развіццёru_RU
dc.subjectТэатрru_RU
dc.subjectНавукаru_RU
dc.subjectРусіфікацыяru_RU
dc.subjectBelarusian provincesru_RU
dc.subjectGovernorsru_RU
dc.subjectEducationru_RU
dc.subjectCultural developmentru_RU
dc.subjectTheaterru_RU
dc.subjectScienceru_RU
dc.subjectRussificationru_RU
dc.titleДзейнасць губернатараў у сферы развіцця адукацыі і культуры беларускіх губерняў у 1864 – 1914 гг.ru_RU
dc.typeArticleru_RU
dc.identifier.udc[94(476):35.076+37+792.03]«1864/1914»-
Appears in Collections:2019, № 9

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
26-33.pdf259.53 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.