Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/24556
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСолодовникова, Т. В.-
dc.contributor.authorSaladounikava, T.-
dc.date.accessioned2020-04-08T11:37:26Z-
dc.date.available2020-04-08T11:37:26Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationСолодовникова, Т. В. Прагматика дискурса социальной, политической, и коммерческой рекламы в аспекте языковой ситуации в Республике Беларусь / Т. В. Солодовникова // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия A, Гуманитарные науки. - 2020. - № 2. - С. 77-80.ru_RU
dc.identifier.issn2070-1608-
dc.identifier.urihttps://elib.psu.by/handle/123456789/24556-
dc.description.abstractОбосновывается рассмотрение прагматических особенностей дискурса социальной, политической и коммерческой рекламы в Республике Беларусь в аспекте теории речевых актов, а также с позиций теории речевого воздействия. Устанавливается, что рекламному дискурсу вне зависимости от его типа присуща деинтенсификация морфологических форм императива. Выявлено, что вопросительные конструкции, выражающие некатегоричное побуждение, в большей степени характерны для социальной рекламы в Республике Беларусь, в меньшей – для коммерческой; в дискурсе политической рекламы ввиду его специфики преобладают экспрессивы и декларативы. Наиболее частотной из всех разработанных систем воздействия на потребителей является система AIDA (attention – interest – desire – action) в ее различных модификациях.= The article substantiates the consideration of the pragmatic features of the discourse of social, political and commercial advertising in the Republic of Belarus in the aspect of the theory of speech acts, as well as from the standpoint of the theory of speech exposure. It is established that the advertising discourse, regardless of its type, is characterized by the de-intensification of the morphological forms of the imperative. It was revealed that interrogative constructions expressing a non-categorical motivation are more characteristic for social advertising in the Republic of Belarus, and less for a commercial one; in the discourse of political advertising, due to its specificity, expressives and declaratives prevail. The most frequent of all the developed consumer impact systems is the AIDA (attention - interest - desire - action) system in its various modifications.ru_RU
dc.language.isoruru_RU
dc.publisherПолоцкий государственный университетru_RU
dc.relation.ispartofВеснік Полацкага дзяржаўнага ўніверсітэта. Серыя А, Гуманітарныя навукbe_BE
dc.relation.ispartofHerald of Polotsk State University Series A, Humanity sciencesen_EN
dc.relation.ispartofВестник Полоцкого государственного университета. Серия A, Гуманитарные наукиru_RU
dc.relation.ispartofseriesСерия A, Гуманитарные науки;2020. - № 2-
dc.rightsopen accessru_RU
dc.subjectГосударственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Языкознаниеru_RU
dc.subjectДискурс-анализru_RU
dc.subjectРекламаru_RU
dc.subjectПрагматикаru_RU
dc.subjectВоздействиеru_RU
dc.subjectКоммуникацияru_RU
dc.subjectЭффективностьru_RU
dc.subjectDiscourse analysisru_RU
dc.subjectAdvertisingru_RU
dc.subjectPragmaticsru_RU
dc.subjectImpactru_RU
dc.subjectCommunicationru_RU
dc.subjectEfficiencyru_RU
dc.titleПрагматика дискурса социальной, политической, и коммерческой рекламы в аспекте языковой ситуации в Республике Беларусьru_RU
dc.title.alternativePragmatics of the Discourse of Social, Political and Commercial Advertising in the Aspect of the Language Situation in the Republic of Belarusru_RU
dc.typeArticleru_RU
dc.identifier.udc330.101.8+811.111’42:33-
Appears in Collections:2020, № 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
77-80.pdf358.94 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.