Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/25265
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Полуян, А. А. | - |
dc.contributor.author | Poluyan, A. | - |
dc.date.accessioned | 2020-07-02T07:12:24Z | - |
dc.date.available | 2020-07-02T07:12:24Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.citation | Полуян, А. А. Образовательный семинар-практикум «Самопрезентация педагога в профессиональном сообществе» в контексте формирования профессиональной инициативности специалистов образования / А. А. Полуян // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2020. - № 7. - С. 24-29. | ru_RU |
dc.identifier.uri | https://elib.psu.by/handle/123456789/25265 | - |
dc.description.abstract | Рассматривается практическая значимость данного семинара-практикума в обеспечении осознания слушателями значимости и сущностных особенностей профессиональной инициативности как интегративного качества личности, стимулировании их готовности к эффективной реализации своего профессионального потенциала, обучении техникам эффективной самопрезентации в пространстве профессионально-педагогической деятельности. Профессиональная инициативность специалиста образования (педагога) представлена как интегративное качество, включающее в себя ряд компонентов мотивационной, интеллектуальной и поведенческо-волевой сфер личности: стремление к новому в реализации профессионально-педагогических функций, проактивность, оперативность в принятии решений в профессиональном поле, умение оценить производственную ситуацию с точки зрения уместности инициатив, умение планировать и предвидеть результаты своей профессиональной деятельности. Раскрываются особенности становления инициативного поведения и профессиональной инициативности педагогов в условиях УДО, предлагает комплекс разноплановых заданий для развития творческих способностей педагогов и приводит результаты внедрения семинара-практикума в реальную образовательную работу с практикующими и будущим специалистами образования.= Тhe article is devoted to the characterization of the author’s educational workshop “The self-presentation of the teacher in the professional community” in terms of its potential in the development of professional initiative in future and practicing education specialists. The practical importance of this workshop is to provide students with awareness about the significance and essential features of professional initiative as an integrative quality of a person, stimulate their willingness to realize their professional capacity effectively, demonstrate techniques for the effective self-presentation in the space of professional-pedagogical activity. The professional initiative of the education specialist (teacher) is considered by the author of the article as an integrative quality, which includes a number of components of the motivational, intellectual and behavioral-volitional areas of the personality: striving for new things in the implementation of professional pedagogical functions, proactivity, efficiency in decisionmaking within the professional field, the ability to assess the production situation in terms of the appropriateness of initiatives, and the ability to plan and anticipate the results of their professional activities. The author reveals the features of the development of proactive behavior and professional initiative in specialists of kindergarten, offers a range of diverse tasks for the development of creative abilities in them and presents the results of the introduction of the workshop in real educational work with practicing and future educational specialists. | ru_RU |
dc.language.iso | ru | ru_RU |
dc.publisher | Полоцкий государственный университет | ru_RU |
dc.relation.ispartof | Веснік Полацкага дзяржаўнага ўніверсітэта. Серыя E, Педагагічныя навукі | be_BE |
dc.relation.ispartof | Herald of Polotsk State University. Series E, Pedagogical Sciences | en_EN |
dc.relation.ispartof | Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки | ru_RU |
dc.relation.ispartofseries | Серия E, Педагогические науки;2020. - № 7 | - |
dc.rights | open access | ru_RU |
dc.subject | Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика | ru_RU |
dc.subject | Высшее педагогическое образование | ru_RU |
dc.subject | Профессиональная инициативность | ru_RU |
dc.subject | Самопрезентация педагога | ru_RU |
dc.subject | Семинар-практикум | ru_RU |
dc.subject | Higher pedagogical education | ru_RU |
dc.subject | Professional initiative | ru_RU |
dc.subject | Teacher’s self-presentation | ru_RU |
dc.subject | Workshop | ru_RU |
dc.title | Образовательный семинар-практикум «Самопрезентация педагога в профессиональном сообществе» в контексте формирования профессиональной инициативности специалистов образования | ru_RU |
dc.title.alternative | The Educational Workshop “The Self-Presentation of the Teacher in the Professional Community” Within the Context of the Development of Professional Initiative in Education Specialists | ru_RU |
dc.type | Article | ru_RU |
dc.identifier.udc | 378.159 | - |
Appears in Collections: | 2020, № 7 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.