Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/28332
Title: | Дидактический дизайн веб-ориентированной системы дополнительного образования взрослых |
Authors: | Прохоров, Д. И. Prokhorov, D. |
Other Titles: | Didactical Design of a Web-Oriented System Additional Adult Education |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Полоцкий государственный университет |
Citation: | Прохоров, Д. И. Дидактический дизайн веб-ориентированной системы дополнительного образования взрослых / Д. И. Прохоров // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2021. - № 15. - С. 50-55. |
Abstract: | Рассматривается проблема проведения повышения квалификации педагогических работников с использованием дидактического дизайна. Определены основные особенности и структурные элементы повышения квалификации педагогических работников, основанного на использовании веб-ориентированных систем обучения и учитывающего требования дидактического дизайна. На основе анализа отечественных и зарубежных исследований даны определения дидактического дизайна и веб-ориентированной системы дополнительного образования взрослых. Предложено и обосновано дополнение личностно-ориентированного и компетентностного подходов к образованию кооперационным, логистическим и конструктивистским подходами. Описаны принципы обучения как методологические регуляторы использования дидактического дизайна веб-ориентированной системы дополнительного образования взрослых. Представлены формы дополнительного образования взрослых: онлайн-лекция, практическое занятие-чат, онлайн круглый стол, web-квест, тренинг. Сделан вывод о необходимости дальнейшего исследования проблемы разработки инновационных педагогических технологий и частных методик повышения квалификации, построенных с учетом дидактического дизайна веб-ориентированной системы дополнительного образования взрослых, включающей педагогические подходы, цель, дидактические принципы и организационно-педагогические условия, формы и методы обучения, содержание и формы итоговой аттестации.= The article deals with the problem of conducting advanced training of teachers using didactic design. The purpose of the article is to determine the main features and structural elements of professional development of teachers based on the use of web-based learning systems and taking into account the requirements of didactic design. Based on the analysis of domestic and foreign studies, definitions of didactic design and a web-based system of additional education for adults are given. The addition of personality-oriented and competence-based approaches to education with cooperative, logistic and constructivist approaches is proposed and substantiated. The principles of teaching are described as methodological regulators of the use of the didactic design of a web-oriented system of additional education for adults. The forms of additional education for adults are presented: online lecture, practical lesson-chat, online round table, web-quest, training. The author comes to the conclusion that it is necessary to further research the problem of developing innovative pedagogical technologies and private methods of advanced training, built taking into account the didactic design of a web-based system of additional education for adults, including pedagogical approaches, goal, didactic principles and organizational and pedagogical conditions, forms and methods of teaching, content and forms of final certification. |
Keywords: | Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика Дополнительное образование взрослых Дидактический дизайн Веб-ориентированная система Кооперационный Логистический и конструктивистский подходы к обучению Additional adult education Didactic design Web-oriented system Cooperative Logistic and constructivist approaches to learning |
URI: | https://elib.psu.by/handle/123456789/28332 |
metadata.dc.rights: | open access |
Appears in Collections: | 2021, № 15 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.