Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/28507
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Kochetkov, M. | - |
dc.contributor.author | Smolyaninova, O. | - |
dc.contributor.author | Speranskaya, A. | - |
dc.contributor.author | Chebotareva, E. | - |
dc.contributor.author | Кочетков, М. В. | - |
dc.contributor.author | Смолянинова, О. Г. | - |
dc.contributor.author | Сперанская, А. Н. | - |
dc.contributor.author | Чеботарёва, Е. М. | - |
dc.date.accessioned | 2022-01-04T08:01:46Z | - |
dc.date.available | 2022-01-04T08:01:46Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.citation | Kochetkov, M.V., Smolyaninova, O.G., Speranskaya, A.N., Chebotareva, E.M. (2021). Activity-related and sociocultural grounds for foreign language education of adults who lack expressed motivation for cognitive activity. J. Sib. Fed. Univ. Humanit. Soc. Sci., 14(3), 341–350. | ru_RU |
dc.identifier.uri | https://elib.psu.by/handle/123456789/28507 | - |
dc.description.abstract | The paper considers the problem of forced rather than self-actualized teaching of a foreign language to students, educators and representatives of other practical fields of activity. Theoretical and methodological backgrounds for solving this problem are revealed on the basis of the humanistic and activity-based traditions of psychological and pedagogical knowledge. Activity-related traditions are analyzed in regard with the potentialities of appropriate approaches to learning to stir cognitive interest while educational process. Humanistic traditions designed to individualize education are explored in the context of psycho-corrective capabilities of educational activity, its conformity to the world outlook, cultural needs and psychological characteristics of a learner. The practical side of this study consists of methodological recommendations on the application of Baitukalov’s method of teaching foreign languages. Within the framework of Baitukalov’s methodology, the activity-related aspect of sociocultural foreign-language immersion is actualized through feature films. Fragments from feature films are used for the humanization of education as well. In the paper it is also substantiated that the fragments of motion pictures recommended for memorization through role playing not only contribute to the development of the communicative competence, but also make the psycho-correcting effect on the learner’s consciousness. The paper makes emphasis on fairy-tale stories, positive situations from films, where heroes overcome external circumstances successfully and change and grow personally. Besides, a characterization of a number of feature films is given. The criteria for the selection of feature films should be based on the individual characteristics of a person. It is recommended to unite the efforts of specialists for the experience exchange of using the feature films potential. The provision of «ecological safety» (that concerns ethics, moral, etc.) and aesthetics while selecting the certain fragments of film production for education purposes is asserted as the essential problem of the noted experience exchange. Further development of Baitukalov’s methodology is suggested in the aspect of the teaching potential of feature films, as well as in increasing the efficiency of cognitive activity at the expense of equal time intervals between key semantic units (words, images, etc.) with at least threefold repetition of key information=Рассматривается проблема вынужденного, а не самоактуализированного обучения иностранному языку студентов, работников образования, представителей практических сфер деятельности. Теоретико-методологические предпосылки решения проблемы раскрываются на основании гуманистических и деятельностных традиций психолого-педагогического знания. Деятельностные традиции анализируются в связи с потенциальными возможностями соответствующих подходов к обучению инициировать познавательный интерес непосредственно в ходе обучения. Гуманистические традиции, призванные индивидуализировать образование, исследуются в контексте психокорректирующих возможностей образовательной деятельности, ее соответствия мировоззрению, культурным запросам и психологическим особенностям обучающегося. Практическая сторона исследования состоит в методических рекомендациях по применению методики обучения иностранным языкам Байтукалова. В рамках методики Байтукалова актуализируется деятельностная сторона погружения в социокультурную иноязычную среду посредством художественных фильмов. Фрагменты из художественных фильмов используются и для гуманизации образования. Обосновывается, что рекомендуемые для ролевого игрового заучивания фрагменты кинофильмов способствуют не только речевой компетентности, но и психокорректирующему воздействию на сознание обучающегося. При этом особое внимание уделяется сказочным сюжетам, позитивным ситуациям из фильмов, где герои успешно преодолевают внешние обстоятельства, меняются внутренне. Из опыта практической работы дается характеристика ряда художественных фильмов. Раскрываются критерии выбора художественных фильмов, учитывая индивидуальные особенности человека. Рекомендуется объединить усилия специалистов в обмене опытом использования потенциала художественных фильмов. В качестве наиболее актуальной проблемы отмеченного обмена опытом выделяется обеспечение «экологичности», эстетичности при подборе тех или иных фрагментов кинопродукции для обучения. Дальнейшее развитие методики Байтукалова предлагается в аспекте обучающего потенциала художественных фильмов, а также в направлении повышения эффективности познавательной деятельности за счет равных промежутков времени между ключевыми смысловыми фразами (словами, образами и т. п.) при как минимум троекратном повторении ключевой информации | ru_RU |
dc.language.iso | en | ru_RU |
dc.publisher | Siberian Federal University | - |
dc.subject | schoolchild | ru_RU |
dc.subject | adult | ru_RU |
dc.subject | foreign language | ru_RU |
dc.subject | foreign language education | ru_RU |
dc.subject | feature film | ru_RU |
dc.subject | culture | ru_RU |
dc.subject | psycho-correction | ru_RU |
dc.subject | sociocultural environment | ru_RU |
dc.subject | speech activity | ru_RU |
dc.subject | motivation | ru_RU |
dc.subject | cognitive activity | ru_RU |
dc.subject | школьник | ru_RU |
dc.subject | взрослый человек | ru_RU |
dc.subject | иностранный язык | ru_RU |
dc.subject | иноязычная подготовка | ru_RU |
dc.subject | художественный фильм | ru_RU |
dc.subject | культура | ru_RU |
dc.subject | психокоррекция | ru_RU |
dc.subject | речевая деятельность | ru_RU |
dc.subject | познавательная деятельность | ru_RU |
dc.title | Activity-Related and Sociocultural Grounds for Foreign Language Education of Adults who Lack Expressed Motivation for Cognitive Activity | ru_RU |
dc.title.alternative | Деятельностные и социокультурные основания иноязычной подготовки взрослого человека при отсутствии выраженной мотивации познавательной деятельности | ru_RU |
dc.type | Article | ru_RU |
dc.identifier.doi | 10.17516/1997-1370-0725 | - |
Appears in Collections: | Публикации в Scopus и Web of Science |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Kochetkov_pp.341-350.pdf | 354.44 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.