Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/30006
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПознякова, О. Л.-
dc.contributor.authorPoznjakova, O.-
dc.date.accessioned2022-03-03T08:16:55Z-
dc.date.available2022-03-03T08:16:55Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationПознякова, О. Л. Концептуализация понятия драмы в социокультурном знании XXI века / О. Л. Познякова // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия A, Гуманитарные науки. - 2022. - № 2. - С. 27-32.ru_RU
dc.identifier.issn2070-1608-
dc.identifier.urihttps://elib.psu.by/handle/123456789/30006-
dc.description.abstractВ статье эксплицируется теоретический потенциал драмы в системе социокультурного знания XXI века. Задачи: а) квалифицировать понятие драмы как культурный феномен; б) раскрыть сущность драмы как метафоры на примере философии экзистенциализма; в) эксплицировать теоретические аспекты концепта драмы; г) произвести теоретическую реконструкцию модели драмы как алгоритма развития конфликта; д) сформулировать драматический подход в изучении закономерностей развития общества. Автор исследования приходит к следующим выводам: понятие драмы отражает родовые и жанровые характеристики драмы как феномена культуры; экзистенциализм способствовал имплементации метафоры драмы в философский дискурс для демонстрации человеческого поведения в конфликтных ситуациях; теоретические аспекты концепта драмы – философские, лингвистические и драматургические – определяют концептуальное содержание понятия драмы; драма как концепт отражает основные стадии развития конфликта, эксплицированные в классической теории драматургии; драматический подход – это совокупность приемов теоретической реконструкции модели драмы и драматического моделирования конфликта в исследовании и объяснении общества, объединенных принципом драматизации социальной действительности.= The article reveals the theoretical potential of drama in the system of socio-cultural knowledge of the XXI century. Objectives: a) to qualify the concept of drama as a cultural phenomenon; b) to show the essence of drama as a metaphor using the example of the philosophy of existentialism; c) to explicate the theoretical aspects of the concept of drama; d) to make a theoretical reconstruction of the drama model as an algorithm for the development of a conflict; e) to formulate a dramatic approach to the study of the laws of the development of society. The author of the article comes to the following conclusions: the concept of drama reflects the generic and genre characteristics of drama as a cultural phenomenon; existentialism contributed to the implementation of the metaphor of drama in philosophical discourse to demonstrate human behavior in conflict situations; theoretical aspects of the concept of drama - philosophical, linguistic and dramatic – determine the conceptual content of the concept of drama; drama as a concept reflects the main stages of the development of the conflict, explicated in the classical theory of drama; the dramatic approach is a set of techniques for the theoretical reconstruction of a model of drama and dramatic modeling of conflict in the study and explanation of society, united by the principle of dramatizing social reality.ru_RU
dc.language.isoruru_RU
dc.publisherПолоцкий государственный университетru_RU
dc.relation.ispartofВеснік Полацкага дзяржаўнага ўніверсітэта. Серыя А, Гуманітарныя навукbe_BE
dc.relation.ispartofHerald of Polotsk State University Series A, Humanity sciencesen_EN
dc.relation.ispartofВестник Полоцкого государственного университета. Серия A, Гуманитарные наукиru_RU
dc.relation.ispartofseriesСерия A, Гуманитарные науки;2022. - № 2-
dc.rightsopen accessru_RU
dc.titleКонцептуализация понятия драмы в социокультурном знании XXI векаru_RU
dc.title.alternativeConceptualization of the Notion of Drama in Sociocultural Knowledge of the XXI Centuryru_RU
dc.typeArticleru_RU
dc.identifier.udc130.2,141.319.8,101.1:316-
Appears in Collections:2022, № 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
27-32.pdf212.6 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.