Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/32924
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorAhmed Madlool Challab AL-BDAIRI-
dc.contributor.authorАхмед Мадлул Чаллаб АЛЬ-БДАЙРИ-
dc.date.accessioned2022-08-30T12:44:47Z-
dc.date.available2022-08-30T12:44:47Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationAL-BDAIRI, Ahmed Madlool Challab Images of father and mother in W. Shakespeare’s plays «Romeo and Juliet» and «King Lear»: the specifics of interpretation / Ahmed Madlool Challab AL-BDAIRI // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия A, Гуманитарные науки. - 2022. - № 9. - С. 162-167.ru_RU
dc.identifier.issn2070-1608-
dc.identifier.urihttps://elib.psu.by/handle/123456789/32924-
dc.description.abstractThe article examines the specifics of the interpretation of the images of father and mother in the tragedies of W. Shakespeare «Romeo and Juliet» (1597) and «King Lear» (1604) in cultural-historical, psychological and psychoanalytic contexts, traces the features of the formation and development of these characters, identifies the factors that led to the author’s concept of the categories of fatherhood and motherhood. In the plays of W. Shakespeare, there are many characters of father and mother, as in «Romeo and Juliet» and «King Lear», but the paradox is that none of them is the ideal of a good father / mother. Lord Capulet and King Lear are the decision makers who sacrifice true sense of fatherhood for their own arrogance and pride. This paradox is due to the disharmonious, «crisis» features of the late Renaissance, with its inherent tragic discord between the world and personality.= В статье рассматривается специфика интерпретации образов отца и матери в трагедиях У. Шекспира «Ромео и Джульетта» (1597) и «Король Лир» (1604) в культурно-историческом, психологическом и психоаналитическом контекстах, прослеживаются особенности формирования и развития этих персонажей, выявляются факторы, обусловившие авторскую концепцию категорий отцовства и материнства. В пьесах У. Шекспира представлено множество образов отца и матери, как в «Ромео и Джульетте» и «Короле Лире», но парадокс состоит в том, что ни один из них не является идеалом хорошего отца / матери. Так, лорд Капулетти и король Лир – лица, принимающие решения, которые жертвуют истинным чувством отцовства ради собственного высокомерия и гордыни. Этот парадокс обусловлен дисгармоничными, «кризисными» чертами позднего Возрождения, с присущим ему трагическим разладом между миром и личностью.ru_RU
dc.language.isoenru_RU
dc.publisherПолоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкойru_RU
dc.relation.ispartofВестник Полоцкого государственного университета. Серия A, Гуманитарные наукиru_RU
dc.relation.ispartofseriesСерия A, Гуманитарные науки;2022. - № 9-
dc.rightsopen accessru_RU
dc.titleImages of father and mother in W. Shakespeare’s plays «Romeo and Juliet» and «King Lear»: the specifics of interpretationru_RU
dc.title.alternativeОбразы отца и матери в пьесах У. Шекспира «Ромео и Джульетта» и «Король Лир»: специфика интерпретацииru_RU
dc.typeArticleru_RU
dc.identifier.udc821.111-
Appears in Collections:2022, № 9

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
162-167.pdf747.78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.