Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/32924
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Ahmed Madlool Challab AL-BDAIRI | - |
dc.contributor.author | Ахмед Мадлул Чаллаб АЛЬ-БДАЙРИ | - |
dc.date.accessioned | 2022-08-30T12:44:47Z | - |
dc.date.available | 2022-08-30T12:44:47Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.citation | AL-BDAIRI, Ahmed Madlool Challab Images of father and mother in W. Shakespeare’s plays «Romeo and Juliet» and «King Lear»: the specifics of interpretation / Ahmed Madlool Challab AL-BDAIRI // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия A, Гуманитарные науки. - 2022. - № 9. - С. 162-167. | ru_RU |
dc.identifier.issn | 2070-1608 | - |
dc.identifier.uri | https://elib.psu.by/handle/123456789/32924 | - |
dc.description.abstract | The article examines the specifics of the interpretation of the images of father and mother in the tragedies of W. Shakespeare «Romeo and Juliet» (1597) and «King Lear» (1604) in cultural-historical, psychological and psychoanalytic contexts, traces the features of the formation and development of these characters, identifies the factors that led to the author’s concept of the categories of fatherhood and motherhood. In the plays of W. Shakespeare, there are many characters of father and mother, as in «Romeo and Juliet» and «King Lear», but the paradox is that none of them is the ideal of a good father / mother. Lord Capulet and King Lear are the decision makers who sacrifice true sense of fatherhood for their own arrogance and pride. This paradox is due to the disharmonious, «crisis» features of the late Renaissance, with its inherent tragic discord between the world and personality.= В статье рассматривается специфика интерпретации образов отца и матери в трагедиях У. Шекспира «Ромео и Джульетта» (1597) и «Король Лир» (1604) в культурно-историческом, психологическом и психоаналитическом контекстах, прослеживаются особенности формирования и развития этих персонажей, выявляются факторы, обусловившие авторскую концепцию категорий отцовства и материнства. В пьесах У. Шекспира представлено множество образов отца и матери, как в «Ромео и Джульетте» и «Короле Лире», но парадокс состоит в том, что ни один из них не является идеалом хорошего отца / матери. Так, лорд Капулетти и король Лир – лица, принимающие решения, которые жертвуют истинным чувством отцовства ради собственного высокомерия и гордыни. Этот парадокс обусловлен дисгармоничными, «кризисными» чертами позднего Возрождения, с присущим ему трагическим разладом между миром и личностью. | ru_RU |
dc.language.iso | en | ru_RU |
dc.publisher | Полоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкой | ru_RU |
dc.relation.ispartof | Вестник Полоцкого государственного университета. Серия A, Гуманитарные науки | ru_RU |
dc.relation.ispartofseries | Серия A, Гуманитарные науки;2022. - № 9 | - |
dc.rights | open access | ru_RU |
dc.title | Images of father and mother in W. Shakespeare’s plays «Romeo and Juliet» and «King Lear»: the specifics of interpretation | ru_RU |
dc.title.alternative | Образы отца и матери в пьесах У. Шекспира «Ромео и Джульетта» и «Король Лир»: специфика интерпретации | ru_RU |
dc.type | Article | ru_RU |
dc.identifier.udc | 821.111 | - |
Appears in Collections: | 2022, № 9 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
162-167.pdf | 747.78 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.