Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/32929
Title: Адресатные характеристики лекций формата TED-talk
Authors: Севдалева, А. С.
Seudaleva, A.
Other Titles: Addressing Characteristics of Ted-Talk Lectures
Issue Date: 2022
Publisher: Полоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкой
Citation: Севдалева, А. С. Адресатные характеристики лекций формата TED-talk / А. С. Севдалева // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия A, Гуманитарные науки. - 2022. - № 9. - С. 140-144.
Abstract: Данная статья посвящена определению прагматического статуса адресата в лекциях формата TED-talk различной тематики. В работе выявляются и систематизируются средства выражения адресации, а именно прямые средства адресации, такие как обращения (обращения, обозначающие ситуативную роль, эмоционально-оценочные обращения, этикетные обращения), специфические грамматические ресурсы (императивные глагольные формы и модальные глаголы, личные и притяжательные местоимения 2-го лица множественного числа), а также косвенные средства адресации, а именно личные и притяжательные местоимения 1-го лица множественного числа, вопросительные предложения, непрямое указание на адресата, апеллятивные адресации. Как показано в статье, частотное использование прямых и косвенных адресаций в лекциях TED-talk способствуют эффективному донесению авторской мысли до целевой аудитории, привлечению внимания адресата и созданию более понятного и интересного для слушателя текста, а следовательно, повышению его прагматической эффективности.= This article is devoted to determining the pragmatic status of the addressee in TED-talk lectures on various topics. The work identifies and systematizes the means of expressing addressing, namely, direct means of addressing, such as appeals (appeals denoting a situational role, emotional-evaluative appeals, etiquette appeals), specific grammatical resources (imperative verb forms and modal verbs, personal and possessive pronouns of the 2nd person plural), as well as indirect means of addressing, namely personal and possessive pronouns of the 1st person plural, interrogative sentences, indirect indication of the addressee, appellative addressing. As shown in the article, the frequent use of direct and indirect addressing in TED-talk lectures contributes to the effective communication of the author's thoughts to the target audience, attracting the attention of the addressee and creating a text that is more understandable and interesting for the listener, and, consequently, increasing its pragmatic effectiveness.
Keywords: Research Subject Categories::HUMANITIES and RELIGION::Languages and linguistics
URI: https://elib.psu.by/handle/123456789/32929
metadata.dc.rights: open access
Appears in Collections:2022, № 9

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
140-144.pdf737.58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.