Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/38015
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Данилович, Т. В. | ru_RU |
dc.contributor.author | Danilovich, T. | en_EN |
dc.date.accessioned | 2023-02-20T08:26:44Z | - |
dc.date.available | 2023-02-20T08:26:44Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.citation | Данилович, Т. В. Литературно-эстетические взгляды А.Е. Крученых в контексте концепции чистого искусства / Т. В. Данилович // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия А, Гуманитарные науки. - 2023. - № 1 (66). - С. 109-113. - DOI: 10.52928/2070-1608-2023-66-1-109-113 | ru_RU |
dc.identifier.uri | https://elib.psu.by/handle/123456789/38015 | - |
dc.description.abstract | В статье предпринимается попытка раскрыть соответствие основополагающих творческих принципов А.Е. Крученых, его представлений о сущности и задачах художественного творчества основным положениям концепции чистого искусства. Рассматриваются особенности интерпретации ключевых понятий, используемых сторонниками «искусства для искусства», их постулатов в теоретико-литературных и литературно-критических работах поэта. Указывается, что характер того, как А.Е. Крученых трактует идеи, являющиеся основными положениями концепции чистого искусства, обусловливается авангардистскими исканиями поэта. Раскрывается подчиненность декларируемой А.Е. Крученых теории заумного языка принципам чистого искусства. Осмысливается характер эволюции в послереволюционный период творчества поэта его взглядов на взаимоотношения искусства и политики, художественные произведения, подчиненные решению внеэстетических задач. Выявляется роль А.Е. Крученых в развитии идей чистого искусства. | ru_RU |
dc.language.iso | ru | ru |
dc.publisher | Полоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкой | ru_RU |
dc.rights | open access | ru_RU |
dc.title | Литературно-эстетические взгляды А.Е. Крученых в контексте концепции чистого искусства | ru_RU |
dc.title.alternative | Literary and Aesthetic Views of A. Е. Kruchyonykh in the Context of the Pure Art Concept | ru_RU |
dc.type | Article | ru_RU |
dc.citation.spage | 109 | ru_RU |
dc.citation.epage | 113 | ru_RU |
dc.identifier.doi | 10.52928/2070-1608-2023-66-1-109-113 | - |
local.description.annotation | The article attempts to reveal the conformity of the fundamental creative principles of A. Kruchyonykh as well as his ideas concerning the essence and aims of artistic creativity, with the basic provisions of the concept of pure art. The features of the interpretation of the key concepts used by the supporters of "art for art's sake", their postulates in the theoretical-literary and literary-critical works of the poet are considered. It is pointed out that the nature of how A. Kruchyonykh interprets the ideas that are the main provisions of the concept of pure art is determined by avant-garde searches of the poet. The subordination of the theory of abstruse language declared by A. Kruchyonykh to the principles of pure art is revealed. The nature of the evolution in the post-revolutionary period of the poet's creativity of his views on the relationship between art and politics, works of art subordinated to the solution of non-aesthetic tasks is comprehended. The role of A. Kruchyonykh in the development of the ideas of pure art is revealed. | ru_RU |
Appears in Collections: | 2023, № 1 (66) |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
109-113.pdf | 862.04 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.