Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/38029
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorФерро, М. К.ru_RU
dc.contributor.authorЛясович, С. М.ru_RU
dc.contributor.authorFerro, M.en_EN
dc.contributor.authorLiasovich, S.en_EN
dc.date.accessioned2023-02-20T08:26:46Z-
dc.date.available2023-02-20T08:26:46Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationФерро, М. К. Использование корпусов в преподавании РКИ: обзор опыта итальянских и белорусских исследований и новые ресурсы «SEAH» / М. К. Ферро, С. М. Лясович // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия А, Гуманитарные науки. - 2023. - № 1 (66). - С. 177-183. - DOI 10.52928/2070-1608-2023-66-1-177-183.ru_RU
dc.identifier.urihttps://elib.psu.by/handle/123456789/38029-
dc.description.abstractВ статье представлен подробный обзор развития корпусной лингвистики применительно к русскому языку и обзор наиболее значимых итальянских и белорусских публикаций по использованию корпусов для описательного анализа русского языка и преподавания русского языка как иностранного. В этой панораме автор подчеркивает новаторский характер и потенциал корпуса Ru_Seah как на фронте русской корпусной лингвистики, так и для преподавания русского языка как иностранного. Описан опыт создания профессионально ориентированного рус-скоязычного корпуса текстов для студентов направления «Архитектура и строительство» с использованием корпусного менеджера Sketch Engine в рамках проекта SEAH. Обозначены цели и задачи проекта, подход к отбору материала для корпуса, обоснована его сбалансированность, включение в корпус текстов разных жанров и стилей. Описаны элементы поисковой системы в связи с разметкой лингвистического корпуса. Рассматривается структура учебных модулей, составленных с использованием лингвистического корпуса SEAH.ru_RU
dc.language.isoruru
dc.publisherПолоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкойru_RU
dc.rightsopen accessru_RU
dc.titleИспользование корпусов в преподавании РКИ: обзор опыта итальянских и белорусских исследований и новые ресурсы «SEAH»ru_RU
dc.title.alternativeThe Use of Corpus in Teaching Russian as Foreign Language: the Review of the Experience of Italian and of Belarusian Studies and New "Seah" Resourcesru_RU
dc.typeArticleru_RU
dc.citation.spage177ru_RU
dc.citation.epage183ru_RU
dc.identifier.doi10.52928/2070-1608-2023-66-1-177-183-
local.description.annotationThe article provides a detailed overview of the development of corpus linguistics applied to Russian language and a review of the most significant Italian and Belarusian publications on the use of corpora for the descriptive analysis of the Russian language and the teaching of Russian as LS. In this panorama, the author emphasises the innovative character and potential that the Ru_Seah corpus constitutes both on the Russian corpus linguistics front and for teaching Russian as a foreign language. The paper considers the experience of creating a professionally oriented Russian-language text corpus for students of Architecture and Construction using the Sketch Engine corpus manager as part of the SEAH project. It describes the aims and objectives of the project and the approach to the selection of material for the corpus. The paper explains the balance of the corpus, the inclusion of texts of different genres and styles in the corpus. It also deals with the elements of the search engine in relation to the annotation of the text corpus. The structure of educational modules compiled using the SEAH linguistic corpus is considered.ru_RU
Appears in Collections:2023, № 1 (66)

Files in This Item:
File SizeFormat 
177-183.pdf831.63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.