Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/38612
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorШейнов, В. П.ru_RU
dc.contributor.authorДятчик, Н. В.ru_RU
dc.contributor.authorЕрмак, В. О.ru_RU
dc.contributor.authorSheynov, V.en_EN
dc.contributor.authorDyatchik, N.en_EN
dc.contributor.authorYermak, V.en_EN
dc.date.accessioned2023-06-16T11:00:51Z-
dc.date.available2023-06-16T11:00:51Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationШейнов, В. П. Взаимосвязи зависимости от смартфона учащихся колледжа с виктимизацией и незащищенностью от кибербуллинга и манипуляций / В. П. Шейнов, Н. В. Дятчик, В. О. Ермак // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2023. - № 1 (39). - С. 80-86. DOI: 10.52928/2070-1640-2023-39-1-80-86ru_RU
dc.identifier.urihttps://elib.psu.by/handle/123456789/38612-
dc.description.abstractЗависимость от смартфона связана с депрессией, тревожностью, стрессом, неудовлетворенностью жизнью, проблемами со здоровьем и рядом других негативных проявлений. Установлено, что зависимость девушек и юношей от смартфона положительно связана с незащищенностью от кибербуллинга, виктимизацией и зависимостью от социальных сетей и отрицательно – с незащищенностью от манипуляций. Положительная связь зависимости от смартфона с виктимизацией реализуется через положительные корреляциии между большинством факторов, формирующих эти сложные конструкты. Обратная связь зависимости от смартфона с незащищенностью от манипуляций осуществляется посредством отрицательных корреляций между формирующими их факторами, а ее отличие от положительной связи с незащищенностью от кибербуллинга показывает, что эти две незащищенности от неблагоприятных воздействий принципиально различны. Различие объясняется тем, что кибербуллинг – открытое проявление недоброжелательного отношения к адресату воздействия, а манипуляция – скрытое управление им, часто маскируемое показным дружелюбием. Полученные результаты можно использовать в практической работе с учащимися и студентами в процессе разъяснения им опасности чрезмерного увлечения смартфоном.ru_RU
dc.language.isoruru
dc.publisherПолоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкойru_RU
dc.rightsopen accessru_RU
dc.titleВзаимосвязи зависимости от смартфона учащихся колледжа с виктимизацией и незащищенностью от кибербуллинга и манипуляцийru_RU
dc.title.alternativeRelationships of College Students' Smartphone Dependence with Victimization, Vulnerability to Cyberbullying and Manipulationsru_RU
dc.typeArticleru_RU
dc.citation.spage80ru_RU
dc.citation.epage86ru_RU
dc.identifier.doi10.52928/2070-1640-2023-39-1-80-86-
local.description.annotationSmartphone addiction is associated with depression, anxiety, stress, dissatisfaction with life, health problems and a number of other negative properties. The article found that the dependence of girls and boys on a smartphone is positively associated with exposure to cyberbullying, victimization and dependence on social networks and negatively – with exposure to manipulation. The positive relationship between smartphone addiction and victimization is realized through positive correlations between most of the factors that form these complex constructs. The feedback between smartphone addiction and exposure to manipulation is carried out through negative correlations between the factors that form them, and its difference from the positive relationship with exposure to cyberbullying shows that these two exposures to adverse influences are fundamentally different. The difference is explained by the fact that cyberbullying is an open manifestation of an unfriendly attitude towards the addressee of the impact, and manipulation is a covert control of him, often masked by ostentatious friendliness. The results obtained can be used in practical work with pupils and students in the process of explaining to them the dangers of excessive smartphone use.ru_RU
Appears in Collections:2023, № 1 (39)

Files in This Item:
File SizeFormat 
80-86.pdf245.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.