Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/38622
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Сергеенко, А. Н. | ru_RU |
dc.contributor.author | Старченко, В. Н. | ru_RU |
dc.contributor.author | Sergeyenko, A. | en_EN |
dc.contributor.author | Starchanka, U. | en_EN |
dc.date.accessioned | 2023-06-16T11:00:52Z | - |
dc.date.available | 2023-06-16T11:00:52Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.citation | Сергеенко, А. Н. Теоретическая модель физкультурной функциональной грамотности / А. Н. Сергеенко, В. Н. Старченко // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2023. - № 1 (39). - С. 43-48. DOI: 10.52928/2070-1640-2023-39-1-43-48 | ru_RU |
dc.identifier.uri | https://elib.psu.by/handle/123456789/38622 | - |
dc.description.abstract | Анализируется понятие «физкультурная грамотность». Рассмотрены его генезис, структура и содержание в зарубежной литературе как аналога понятия «физкультурная грамотность» в терминологии, принятой на постсоветском пространстве. Систематизированы и приведены в табличной форме представления ученого сообщества о структуре физкультурной грамотности. Физкультурная функциональная грамотность представлена как часть физической культуры человека. Дано авторское определение термину «физкультурная функциональная грамотность», представлена теоретическая модель данного понятия. Физкультурная функциональная грамотность определена как система, включающая базовый уровень сформированности физкультурных знаний, двигательных и интеллектуальных умений и навыков, оптимальный уровень физической подготовленности в интеллектуально-двигательной деятельности, позволяющий мотивированному человеку успешно решать двигательные задачи, возникающие перед ним как в процессе жизнедеятельности, так и в процессе профессиональной деятельности. | ru_RU |
dc.language.iso | ru | ru |
dc.publisher | Полоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкой | ru_RU |
dc.rights | open access | ru_RU |
dc.title | Теоретическая модель физкультурной функциональной грамотности | ru_RU |
dc.title.alternative | Theoretical Model of Physical Culture Functional Literacy | ru_RU |
dc.type | Article | ru_RU |
dc.citation.spage | 43 | ru_RU |
dc.citation.epage | 48 | ru_RU |
dc.identifier.doi | 10.52928/2070-1640-2023-39-1-43-48 | - |
local.description.annotation | The article analyzes the concept of “physical culture literacy”. The genesis, structure and content of the concept of “physical literacy” in foreign literature, which is an analogue of the concept of “physical literacy” in the terminology adopted in the post-Soviet space, is considered. The ideas of the scientific community about the structure of physical culture literacy are systematized and presented in tabular form. Physical culture functional literacy is presented as a part of a person's physical culture. The author's definition of the term physical culture functional literacy is given, and a theoretical model of this concept is presented. Physical culture functional literacy is defined as a system that includes the basic level of formation of physical culture knowledge, motor and intellectual skills and abilities, the optimal level of physical fitness in intellectual and motor activity, allowing a motivated person to successfully solve motor tasks that arise before him both in the process of life and in the process of professional activity. | ru_RU |
Appears in Collections: | 2023, № 1 (39) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.