Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/38622
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСергеенко, А. Н.ru_RU
dc.contributor.authorСтарченко, В. Н.ru_RU
dc.contributor.authorSergeyenko, A.en_EN
dc.contributor.authorStarchanka, U.en_EN
dc.date.accessioned2023-06-16T11:00:52Z-
dc.date.available2023-06-16T11:00:52Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationСергеенко, А. Н. Теоретическая модель физкультурной функциональной грамотности / А. Н. Сергеенко, В. Н. Старченко // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2023. - № 1 (39). - С. 43-48. DOI: 10.52928/2070-1640-2023-39-1-43-48ru_RU
dc.identifier.urihttps://elib.psu.by/handle/123456789/38622-
dc.description.abstractАнализируется понятие «физкультурная грамотность». Рассмотрены его генезис, структура и содержание в зарубежной литературе как аналога понятия «физкультурная грамотность» в терминологии, принятой на постсоветском пространстве. Систематизированы и приведены в табличной форме представления ученого сообщества о структуре физкультурной грамотности. Физкультурная функциональная грамотность представлена как часть физической культуры человека. Дано авторское определение термину «физкультурная функциональная грамотность», представлена теоретическая модель данного понятия. Физкультурная функциональная грамотность определена как система, включающая базовый уровень сформированности физкультурных знаний, двигательных и интеллектуальных умений и навыков, оптимальный уровень физической подготовленности в интеллектуально-двигательной деятельности, позволяющий мотивированному человеку успешно решать двигательные задачи, возникающие перед ним как в процессе жизнедеятельности, так и в процессе профессиональной деятельности.ru_RU
dc.language.isoruru
dc.publisherПолоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкойru_RU
dc.rightsopen accessru_RU
dc.titleТеоретическая модель физкультурной функциональной грамотностиru_RU
dc.title.alternativeTheoretical Model of Physical Culture Functional Literacyru_RU
dc.typeArticleru_RU
dc.citation.spage43ru_RU
dc.citation.epage48ru_RU
dc.identifier.doi10.52928/2070-1640-2023-39-1-43-48-
local.description.annotationThe article analyzes the concept of “physical culture literacy”. The genesis, structure and content of the concept of “physical literacy” in foreign literature, which is an analogue of the concept of “physical literacy” in the terminology adopted in the post-Soviet space, is considered. The ideas of the scientific community about the structure of physical culture literacy are systematized and presented in tabular form. Physical culture functional literacy is presented as a part of a person's physical culture. The author's definition of the term physical culture functional literacy is given, and a theoretical model of this concept is presented. Physical culture functional literacy is defined as a system that includes the basic level of formation of physical culture knowledge, motor and intellectual skills and abilities, the optimal level of physical fitness in intellectual and motor activity, allowing a motivated person to successfully solve motor tasks that arise before him both in the process of life and in the process of professional activity.ru_RU
Appears in Collections:2023, № 1 (39)

Files in This Item:
File SizeFormat 
43-48.pdf222.3 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.