Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/41376
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorДенисова, И. В.ru_RU
dc.contributor.authorDenisova, I.en_EN
dc.date.accessioned2023-12-11T12:08:40Z-
dc.date.available2023-12-11T12:08:40Z-
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationДенисова, И. В. Музыкальное образование в мужских духовных учебных заведениях Витебска (XIX – начало XX вв.) / И. В. Денисова // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2024. - № 2(40). - С. 2-5. – DOI 10.52928/2070-1640-2023-40-2-2-5.ru_RU
dc.identifier.urihttps://elib.psu.by/handle/123456789/41376-
dc.description.abstractПриведен историко-педагогический анализ практики музыкального образования в мужских духовных учебных заведениях Витебска в XIX - начале XX вв. на примере духовного училища и семинарии. Выявлено, что ведущей формой музыкального образования были обязательные уроки церковного пения, которые проводились в течение всего периода обучения. В настоящее время актуальными могут быть некоторые элементы выявлен- ного исторического опыта для применения в духовных семинариях и училищах: создание хорового коллектива и обучение игре на музыкальных инструментах, проведение музыкальных вечеров, коллективное исполнение пат- риотических песен на торжественных собраниях.ru_RU
dc.language.isoruru
dc.publisherПолоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкойru_RU
dc.rightsopen accessru_RU
dc.titleМузыкальное образование в мужских духовных учебных заведениях Витебска (XIX – начало XX вв.)ru_RU
dc.title.alternativeMusic Education in Men's Theological Educational Institutions of Vitebsk (XIX – Beginning of XX Century)ru_RU
dc.typeArticleru_RU
dc.citation.spage2ru_RU
dc.citation.epage5ru_RU
dc.identifier.doi10.52928/2070-1640-2023-40-2-2-5
local.description.annotationThe article provides a historical and pedagogical analysis of the practice of music education in male religious educational institutions of Vitebsk in the 19th – early 20th centuries using the example of a theological school and seminary. It was revealed that the leading form of music education was compulsory church singing lessons, which were conducted throughout the entire period of study. Currently, some elements of the identified historical experience may be relevant for use in theological seminaries and schools: the creation of a choir and training in playing musical instruments, holding musical evenings, collective performance of patriotic songs at ceremonial meetings.ru_RU
Appears in Collections:2023, № 2 (40)

Files in This Item:
File SizeFormat 
2-5.pdf184.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.