Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/41383
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorНиколаев, А. Н.ru_RU
dc.contributor.authorАнуфриенко, Л. В.ru_RU
dc.contributor.authorNikolaev, A.en_EN
dc.contributor.authorAnufryienka, L.en_EN
dc.date.accessioned2023-12-11T12:08:40Z-
dc.date.available2023-12-11T12:08:40Z-
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationНиколаев, А. Н. Методика оценки мотивов лидерского поведения учителей / А. Н. Николаев, Л. В. Ануфриенко // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2024. - № 2(40). - С. 80-83. – DOI 10.52928/2070-1640-2023-40-2-80-83.ru_RU
dc.identifier.urihttps://elib.psu.by/handle/123456789/41383-
dc.description.abstractДанная статья отражает главным образом процесс и результаты разработки средства измерения склонности к лидерскому поведению. В качестве аксиомы здесь можно принять положение о зависимости такого поведения от мотивов поведения человека как лидерского, а точнее – от отдельных групп мотивов и мотивировки в целом. Учитывая то обстоятельство, что в педагогической деятельности школьных учителей, как оказалось, востребованным явилось выполнение ими функций лидера, то создание такой методики акту- ально, целесообразно и необходимо. Процедура разработки методики включала в себя комплекс традиционных мер, а именно поиск признаков мотивировки на проявление лидерских качеств, подбор формы опросника и стан- дартизацию методики путем определения ее точности, надежности и валидности.ru_RU
dc.language.isoruru
dc.publisherПолоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкойru_RU
dc.rightsopen accessru_RU
dc.titleМетодика оценки мотивов лидерского поведения учителейru_RU
dc.title.alternativeThe Method for Evaluating Motives of Teacher’s Leadership Behaviorru_RU
dc.typeArticleru_RU
dc.citation.spage80ru_RU
dc.citation.epage83ru_RU
dc.identifier.doi10.52928/2070-1640-2023-40-2-80-83
local.description.annotationThis article reflects the process and results of developing a tool (a method) to measure leadership behavior. There exists the dependence between the leadership behavior and motives for such a behavior; more precisely, the dependence rests upon some separate groups of motives as well as upon the motivation in general. Given the fact that at schools, teacher’s pedagogical activity includes leadership, the creation of such a methodology is very important, appropriate, and necessary. The procedure for developing the method has included a set of traditional measures, namely, finding the evidence of leadership motivation; selecting a questionnaire form; and standardizing the method by determining its accuracy, reliability and validity.ru_RU
Appears in Collections:2023, № 2 (40)

Files in This Item:
File SizeFormat 
80-83.pdf179.37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.