Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/41391
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Saadi, K. | ru_RU |
dc.contributor.author | Chekina, A. | ru_RU |
dc.contributor.author | Саади, Х. | en_EN |
dc.contributor.author | Чекина, Е. В. | en_EN |
dc.date.accessioned | 2023-12-11T12:08:41Z | - |
dc.date.available | 2023-12-11T12:08:41Z | - |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Saadi, K. Phenomenological and Operational Characteristics of the Speech Competence of Preschool Children / Saadi, K., Chekina, A. // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2024. - № 2(40). - С. 19-23. – DOI 10.52928/2070-1640-2023-40-2-19-23. | ru_RU |
dc.identifier.uri | https://elib.psu.by/handle/123456789/41391 | - |
dc.description.abstract | Based on a retrospective analysis of the academic discourse of several decades, the article shows that the term “speech competence” has not received a commonly accepted definition, especially when it comes to the preschool age. The study conducted by the authors has made it possible to determine the phenomenological characteristics of the preschoolers’ speech competence, considering it as a dynamic integral personal quality, manifested in the ability and willingness to successfully listen, perceive and reproduce information, be engaged in conversation, express personal opinions and points of view in the oral form in accordance with the age norm. Its lexical, phonological, grammatical, dialogical and monological functional components have been identified and defined subject to pedagogical impact. These components contain operational characteristics of the speech competence of preschoolers. The speech competence of preschool children includes also the following meta-components: awareness of the ways and means of speech interaction; adequacy of selection of available speech skills, their application in speech activity; orientation in a communication situation; complex, variable and creative application of speech and non-speech means in accordance with the set goal. Following the internal structure of the speech competence of preschool children in the educational process should make it more systematic and the results of this process easier to measure in their complex, integrative wholeness. | ru_RU |
dc.language.iso | en | ru |
dc.publisher | Полоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкой | ru_RU |
dc.rights | open access | ru_RU |
dc.title | Phenomenological and Operational Characteristics of the Speech Competence of Preschool Children | ru_RU |
dc.title.alternative | Феноменологические и операциональные характеристики речевой компетентности детей дошкольного возраста | ru_RU |
dc.type | Article | ru_RU |
dc.citation.spage | 19 | ru_RU |
dc.citation.epage | 23 | ru_RU |
dc.identifier.doi | 10.52928/2070-1640-2023-40-2-19-23 | |
local.description.annotation | На основе ретроспективного анализа научного дискурса нескольких десятилетий показано, что термин «речевая компетентность» не получил общепринятого определения, особенно когда речь идет о дошкольном возрасте. Проведенное авторами исследование позволило определить феноменологические характеристики речевой компетентности дошкольника, рассматривая ее как динамичное интегральное личностное качество, проявляющееся в умении и готовности успешно слушать, воспринимать и воспроизводить информацию, вести беседу, выражать личные мнения и точки зрения в устной форме в соответствии с возрастной нормой. В качестве функциональных компонентов, подлежащих педагогическому воздействию, определены лексический, фонологический, грамматический, диалогический и монологический. Эти компоненты содержат операциональ- ные характеристики речи ребенка дошкольного возраста. Речевая компетентность детей дошкольного воз- раста также включает следующие мета-компоненты: осознание путей и средств речевого взаимодействия; адекватность выбора имеющихся речевых навыков, их применение в речевой деятельности; ориентация в ком- муникационной ситуации; комплексное, переменное и творческое применение речевых и неречевых средств в соответствии с поставленной целью. Следование внутренней структуре речевой компетентности ребенка дошкольного возраста в образовательном процессе должно сделать его более системным, а результаты этого процесса – легче измеримыми в их комплексной, интегративной совокупности. | ru_RU |
Appears in Collections: | 2023, № 2 (40) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.