Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/43084
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСтефанова, Е. В.ru_RU
dc.contributor.authorStefanova, E.en_EN
dc.date.accessioned2024-03-15T07:03:15Z-
dc.date.available2024-03-15T07:03:15Z-
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationСтефанова, Е. В. Аргументативный компонент суперструктуры научно-популярных выступлений / Е. В. Стефанова // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия А, Гуманитарные науки. - 2024. - № 2 (70). - С. 82-85. - DOI: 10.52928/2070-1608-2024-70-2-82-85ru_RU
dc.identifier.urihttps://elib.psu.by/handle/123456789/43084-
dc.description.abstractВ фокусе внимания находится аргументативный компонент суперструктуры научно-популярных выступлений. Он включает три субкомпонента (тезис, аргумент, демонстрация). Тезис иллюстрирует позицию автора научно-популярного выступления касательно поднимаемой в выступлении проблемы. Аргумент служит средством доказательства утверждения. Демонстрация является средством пояснения / уточнения первых двух субкомпонентов. Таким образом, функция демонстрации – помочь зрителям / слушателям понять всю полноту информации, заключенной в тезисе и аргументе. Палитра языковых средств маркирует описанный в настоящей статье аргументативный суперкомпонент и его субкомпоненты. Понимание механизмов генерирования суперструктуры необходимо, в частности, студентам переводческих специальностей для лучшего запоминания больших объемов информации при осуществлении устного перевода.ru_RU
dc.language.isoruru
dc.publisherПолоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкойru_RU
dc.rightsopen access
dc.titleАргументативный компонент суперструктуры научно-популярных выступленийru_RU
dc.title.alternativeArgumentative Superstructure Component of Popular Science Speechesru_RU
dc.typeArticleru_RU
dc.citation.spage82ru_RU
dc.citation.epage85ru_RU
dc.identifier.doi10.52928/2070-1608-2024-70-2-82-85
local.description.annotationThe article focuses on the argumentative superstructure component of popular science speeches. It includes three subcomponents (thesis, argument, demonstration). The thesis illustrates the position of the author of a popular science speech regarding the issue raised in the speech. The argument is a means of proving the statement. The demonstration is a means of explaining / clarifying the first two subcomponents. Thus, the function of the demonstration is to help the audience / listeners understand the full scope of the information contained in the thesis and argument. The palette of linguistic means marks the argumentative supercomponent and its subcomponents described in this article. Understanding superstructure generation mechanisms is necessary for translation & interpreting students in particular to remember large amounts of information better when interpreting.ru_RU
Appears in Collections:2024, № 2 (70)

Files in This Item:
File SizeFormat 
82-85.pdf373.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.