Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/43086
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЧалова, О. Н.ru_RU
dc.contributor.authorChalova, O.en_EN
dc.date.accessioned2024-03-15T07:03:16Z-
dc.date.available2024-03-15T07:03:16Z-
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationЧалова, О. Н. Тактика самодискредитации в научном диалоге / О. Н. Чалова // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия А, Гуманитарные науки. - 2024. - № 2 (70). - С. 91-95. - DOI: 10.52928/2070-1608-2024-70-2-91-95ru_RU
dc.identifier.urihttps://elib.psu.by/handle/123456789/43086-
dc.description.abstractВ статье рассматриваются вопросы, связанные с расширением границ научной коммуникации, с проникновением в научную сферу элементов других типов дискурса. В работе признается и обосновывается, что к числу таких элементов можно отнести некоторые рефлексивно-оценочные и ссылочные речевые действия, являющиеся атрибутами любого, но только не персуазивного, общения (к последнему, между тем, относится и научное). С одной стороны, эти действия временно понижают профессиональный статус (дискредитируют) своего производителя (что, казалось бы, должно противоречить тактике позитивной самопрезентации ученого), а с другой стороны – ориентированы на выполнение ряда важных функций, например, функции уклонения от критики, что оправдывает их использование в научной речи.ru_RU
dc.language.isoruru
dc.publisherПолоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкойru_RU
dc.rightsopen access
dc.titleТактика самодискредитации в научном диалогеru_RU
dc.title.alternativeSelf-Discrediting Tactics in a Scientific Dialogueru_RU
dc.typeArticleru_RU
dc.citation.spage91ru_RU
dc.citation.epage95ru_RU
dc.identifier.doi10.52928/2070-1608-2024-70-2-91-95
local.description.annotationThe article is about the expansion of the boundaries of a scientific communication as well as with the penetration of elements of other types of discourse into the scientific sphere. The paper recognizes and substantiates that some reflexive- evaluative and reference speech actions which are usually not attributes of a persuasive communication (including a scientific communication) can be supposed to be such alien elements. On the one hand, these actions temporarily lower their sender’s professional status (which may seem to contradict the tactics of a scientist’s positive self-presentation), but on the other hand, they are focused on performing a number of important functions, for example, the function of avoiding criticism, which justifies their use in a scientific speech.ru_RU
Appears in Collections:2024, № 2 (70)

Files in This Item:
File SizeFormat 
91-95.pdf356.45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.