Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/43086
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Чалова, О. Н. | ru_RU |
dc.contributor.author | Chalova, O. | en_EN |
dc.date.accessioned | 2024-03-15T07:03:16Z | - |
dc.date.available | 2024-03-15T07:03:16Z | - |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Чалова, О. Н. Тактика самодискредитации в научном диалоге / О. Н. Чалова // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия А, Гуманитарные науки. - 2024. - № 2 (70). - С. 91-95. - DOI: 10.52928/2070-1608-2024-70-2-91-95 | ru_RU |
dc.identifier.uri | https://elib.psu.by/handle/123456789/43086 | - |
dc.description.abstract | В статье рассматриваются вопросы, связанные с расширением границ научной коммуникации, с проникновением в научную сферу элементов других типов дискурса. В работе признается и обосновывается, что к числу таких элементов можно отнести некоторые рефлексивно-оценочные и ссылочные речевые действия, являющиеся атрибутами любого, но только не персуазивного, общения (к последнему, между тем, относится и научное). С одной стороны, эти действия временно понижают профессиональный статус (дискредитируют) своего производителя (что, казалось бы, должно противоречить тактике позитивной самопрезентации ученого), а с другой стороны – ориентированы на выполнение ряда важных функций, например, функции уклонения от критики, что оправдывает их использование в научной речи. | ru_RU |
dc.language.iso | ru | ru |
dc.publisher | Полоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкой | ru_RU |
dc.rights | open access | |
dc.title | Тактика самодискредитации в научном диалоге | ru_RU |
dc.title.alternative | Self-Discrediting Tactics in a Scientific Dialogue | ru_RU |
dc.type | Article | ru_RU |
dc.citation.spage | 91 | ru_RU |
dc.citation.epage | 95 | ru_RU |
dc.identifier.doi | 10.52928/2070-1608-2024-70-2-91-95 | |
local.description.annotation | The article is about the expansion of the boundaries of a scientific communication as well as with the penetration of elements of other types of discourse into the scientific sphere. The paper recognizes and substantiates that some reflexive- evaluative and reference speech actions which are usually not attributes of a persuasive communication (including a scientific communication) can be supposed to be such alien elements. On the one hand, these actions temporarily lower their sender’s professional status (which may seem to contradict the tactics of a scientist’s positive self-presentation), but on the other hand, they are focused on performing a number of important functions, for example, the function of avoiding criticism, which justifies their use in a scientific speech. | ru_RU |
Appears in Collections: | 2024, № 2 (70) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.