Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/43093
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Юркойць, Д. А. | ru_RU |
dc.contributor.author | Yurkoits, D. | en_EN |
dc.date.accessioned | 2024-03-15T07:03:16Z | - |
dc.date.available | 2024-03-15T07:03:16Z | - |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Юркойць, Д. А. Вобраз будучыні праз бінарныя апазіцыі ў «масавай паэзіі» Заходняй Беларусі / Д. А. Юркойць // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия А, Гуманитарные науки. - 2024. - № 2 (70). - С. 37-42. - DOI: 10.52928/2070-1608-2024-70-2-37-42 | ru_RU |
dc.identifier.uri | https://elib.psu.by/handle/123456789/43093 | - |
dc.description.abstract | У артыкуле выяўляецца адметнасць раскрыцця “вобраза будучыні” ў творчасці прадстаўнікоў “масавай паэзіі” Заходняй Беларусі. Асноўны акцэнт робіцца на адлюстраванні тыповых “бінарных апазіцый” (на прыкладзе вершаў А. Іверса). Сцвярджаецца, што разгляд ідэйна-эстэтычнай спецыфікі літаратурнай творчасці патрабуе карэктнага выкарыстання тэрмінаў “вобраз будучыні”, “бінарныя апазіцыі”, “масавая паэзія”, “заходнебеларуская паэзія”. На канкрэтных прыкладах паказваецца, што аналіз розных варыянтаў адных і тых жа твораў (якія змешчаны ў перыядычным друку Заходняй Беларусі і савецкіх выданнях) дазваляе выявіць выразную тэндэнцыйнасць у эвалюцыі вобразаў будучыні. | ru_RU |
dc.language.iso | by | ru |
dc.publisher | Полоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкой | ru_RU |
dc.rights | open access | |
dc.title | Вобраз будучыні праз бінарныя апазіцыі ў «масавай паэзіі» Заходняй Беларусі | ru_RU |
dc.title.alternative | The Image of the Future Through Binary Oppositions in “Mass Poetry” of Western Belarus | ru_RU |
dc.type | Article | ru_RU |
dc.citation.spage | 37 | ru_RU |
dc.citation.epage | 42 | ru_RU |
dc.identifier.doi | 10.52928/2070-1608-2024-70-2-37-42 | |
local.description.annotation | The article reveals the distinctiveness of revealing “the image of the future” in the work of representatives of the “mass poetry” of Western Belarus. The main emphasis is placed on the depiction of typical “binary oppositions” (on the example of poems by A. Ivers). It is claimed that consideration of the ideological and aesthetic specificity of literary creativity requires the correct use of the terms “the image of the future”, “binary oppositions”, “mass poetry”, “Western Belarusian poetry”. Using specific examples, it is shown that the analysis of different versions of the same works (which are included in the periodicals of Western Belarus and Soviet editions) allows us to reveal a clear tendency in the evolution of images of the future. | ru_RU |
Appears in Collections: | 2024, № 2 (70) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.