Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/45346
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЛипская, О. Г.ru_RU
dc.contributor.authorLipskaya, V.en_EN
dc.date.accessioned2024-09-20T08:40:31Z-
dc.date.available2024-09-20T08:40:31Z-
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationЛипская, О. Г. Нравственно-воспитательная проблематика в идейном наследии общества филоматов / О. Г. Липская // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2024. - № 1(41). - С. 16-20. – DOI 10.52928/2070-1640-2024-41-1-16-20.ru_RU
dc.identifier.urihttps://elib.psu.by/handle/123456789/45346-
dc.description.abstractРассматривается нравственно-воспитательный аспект деятельности общества филоматов, организо- ванного студентами Виленского университета. Важнейшей задачей деятельности общества изначально было нравственное совершенствование его членов, а впоследствии и всего социума. Одной из главных в иерархии нрав- ственных норм членами объединения считалось служение общему благу, стремление приносить пользу обще- ству. На пути совершенствования человека и социума наиболее действенным методом нравственного воспита- ния филоматами признавался метод личного примера. В качестве главной добродетели нравственно совершен- ного человека филоматы называли труд. Понимание труда как добродетели в идейном наследии общества фи- ломатов было неотделимо от критики существующих общественных отношений и необходимости освобож- дения крестьян от крепостной зависимости.ru_RU
dc.language.isoruru
dc.publisherПолоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкойru_RU
dc.rightsopen accessru_RU
dc.titleНравственно-воспитательная проблематика в идейном наследии общества филоматовru_RU
dc.title.alternativeMoral and Educational Problems in the Ideological Heritage of the Philomath Societyru_RU
dc.typeArticleru_RU
dc.citation.spage16-20ru_RU
dc.identifier.doi10.52928/2070-1640-2024-41-1-16-20
local.description.annotationThe article considers the moral and educational aspect of the activity of the Philomath society, organized by students of the Vilna University. The most important task of the society's activity was initially the moral improvement of its members, and subsequently of the entire society. One of the main moral norms in the hierarchy of the association's members was considered to be service to the common good, the desire to benefit society. On the way of improving man and society, the method of personal example was recognized by philomaths as the most effective method of moral education. Philomaths named work as the main virtue of a morally perfect person. The understanding of labor as a virtue in the ideological heritage of the Philomath society was inseparable from criticism of existing social relations and the need to liberate peasants from serfdom.ru_RU
Appears in Collections:2024, № 1 (41)

Files in This Item:
File SizeFormat 
16-20.pdf187.58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.