Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/45662
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Алексеенко, Я. А. | ru_RU |
dc.date.accessioned | 2024-10-17T12:25:20Z | - |
dc.date.available | 2024-10-17T12:25:20Z | - |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Алексеенко, Я. А. Художественное своеобразие романа С. Ньюман «Небеса» / Я. А. Алексеенко // Гугнинские чтения: электронный сборник материалов II Международной научной конференции, Полоцк, 3–4 мая 2024 г. / Полоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкой. – Новополоцк : Полоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкой, 2024. – С. 290-298. | ru_RU |
dc.identifier.uri | https://elib.psu.by/handle/123456789/45662 | - |
dc.description.abstract | В статье рассматривается специфика синкретического романа С. Ньюман «Небеса», в котором присутствуют элементы таких жанров, как: 1) научная фантастика; 2) фантастический авантюрно-исторический роман; 3) любовный роман; 4) альтернативная история; 5) детектив. Установлено, что поэтика текста, как и художественный мир произведений современной американской писательницы в целом, отличается многоуровневой организацией хронотопа, системы персонажей и нарратива, широтой проблемно-тематического поля. Автор обращается к рецепции образа У. Шекспира, одновременно деканонизируя классика и подтверждая канонический статус и значимость его творческого наследия в рамках современной культуры. Выявлено, что фикционализация фигуры барда сопровождается интертекстуальной игрой: в книге присутствуют цитаты из Библии и античной литературы, отсылки к художественным произведениям английского драматурга и других культурных деятелей XVI в. | ru_RU |
dc.language.iso | ru | ru |
dc.publisher | Полоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкой | ru_RU |
dc.rights | open access | ru_RU |
dc.title | Художественное своеобразие романа С. Ньюман «Небеса» | ru_RU |
dc.type | Article | ru_RU |
dc.description.alternative | The article deals with the specifics of S. Newman’s «The Heavens». It is revealed that the novel contains elements of the following genres: 1) science fiction; 2) fantastic adventure-historical novel; 3) romance novel; 4) alternative history; 5) detective story. It is stated that the poetics of the text, as well as the artistic world of the modern American writer’s works in general, is characterized by a multilevel organization of the chronotope, the system of characters and the narrative, the scale of the problem-thematic field. The author reimagines W. Shakespeare’s persona, at the same time decanonizing the classic and confirming his canonical status and the significance of his literary heritage in modern culture. The fictionalization of the bard’s figure is accompanied by an intertextual play: the text contains quotations from the Bible and Ancient literature, references to the works by the English playwright and other cultural figures of the XVIth century. | ru_RU |
Appears in Collections: | Гугнинские чтения. 2024 |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
290-298.pdf | 758.87 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.