Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/45983
Title: Развитие кадрового потенциала учреждений высшего образования Республики Беларусь
Authors: Фурсевич, И. Н.
Fursevich, I.
Other Titles: Development of Personnel Potential of Higher Education Institutions of the Republic of Belarus
Issue Date: 2024
Publisher: Полоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкой
Citation: Фурсевич, И. Н. Развитие кадрового потенциала учреждений высшего образования Республики Беларусь / И. Н. Фурсевич // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия D, Экономические и юридические науки. - 2024. - № 3(68). - С. 41-44. - DOI: 10.52928/2070-1632-2024-68-3-41-44
Abstract: В статье исследуется тенденция снижения удельного веса работников из числа профессорско-преподаватель-ского состава, имеющих ученые степени и звания в учреждениях высшего образования Республики Беларусь. Выяв-лены проблемы, связанные с обеспечением структурных подразделений университетов (институтов) квалифициро-ванными специалистами и руководителями с учеными степенями и(или) званиями. Изучен международный опыт при-менения процедуры хабилитации для обеспечения эффективной работы структуры высшего образования. Для реше-ния выявленных проблем предлагается введение ученых званий высокорейтинговых учреждений высшего образования Беларуси. Разработаны критерии для присвоения ученых званий «доцент УВО» и «профессор УВО». Присвоение уче-ных званий УВО будет способствовать расширению образовательных коммуникаций, научного сотрудничества по защите диссертаций на соискание ученых степеней, повышению качественного уровня профессорско-преподава-тельского состава учреждений образования. Введение ученых званий УВО позволит привлечь талантливых молодых ученых из других стран, повысить авторитет белорусской науки на международном уровне.
metadata.local.description.annotation: The article examines the trend towards a decrease in the proportion of employees from among the teaching staff with academic degrees and titles in higher education institutions of the Republic of Belarus. The problems associated with providing the structural units of universities (institutes) with qualified specialists and managers with academic degrees and (or) titles have been identified. International experience in applying the habilitation procedure to ensure the effective operation of the higher education structure has been studied. To solve the identified problems, it is proposed to introduce academic titles from highly rated institutions of higher education in Belarus. Criteria have been developed for awarding the academic titles “Associate Professor of the Higher Educational Institution” and “Professor of the Higher Educational Institution”. The awarding of academic titles to higher education institutions will contribute to the expansion of educational communications, scientific cooperation in defending dissertations for academic degrees, and improving the quality of teaching staff of educational institutions. The introduction of academic titles from higher education institutions will make it possible to attract talented young scientists from other countries and increase the authority of Belarusian science at the international level.
URI: https://elib.psu.by/handle/123456789/45983
metadata.dc.rights: open access
metadata.dc.identifier.doi: 10.52928/2070-1632-2024-68-3-41-44
Appears in Collections:2024, № 3 (68)

Files in This Item:
File SizeFormat 
41-44.pdf636.48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.