Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/46372
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSaadi, K.ru_RU
dc.contributor.authorChekina, А.ru_RU
dc.contributor.authorСаади, Х.en_EN
dc.contributor.authorЧекина, Е. В.en_EN
dc.date.accessioned2024-12-11T06:06:45Z-
dc.date.available2024-12-11T06:06:45Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationSaadi, K. Modeling of the Methodical System for Preventing the Negative Impact of Gadgets on the Development of Preschool Children’s Speech Competence / K. Saadi, Chekina, А. // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2024. - № 2(42). - С. 27-31. – DOI 10.52928/2070-1640-2024-42-2-27-31.ru_RU
dc.identifier.urihttps://elib.psu.by/handle/123456789/46372-
dc.description.abstractThe article presents the authors’ model devoted to solving the problem of the negative impact of gadgets on various aspects of child development, including their speech competence. The authors define the preschoolers’ speech competence as a dynamic integral personal quality, manifested in the ability and willingness to successfully listen, perceive and reproduce information, be engaged in conversation, express personal opinions and points of view in the oral form in accordance with the age norm. The provided model consists of three interconnected blocks (modules): 1) pedagogical work with children, 2) interaction between the preschool institution staff and parents, and 3) measurement of the speech competence development. The pedagogical work with children implies a) the preschool institution’s responsibilities, and 2) parents’ responsibilities. The interaction between the preschool institution staff and parents starts with establishing continuous communication between the teachers and parents to provide information about gadgets use and its impact on children. Measurement of the competence development stipulates three levels of it (high, average, low) with general description of each.ru_RU
dc.language.isoenru
dc.publisherПолоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкойru_RU
dc.rightsopen accessru_RU
dc.titleModeling of the Methodical System for Preventing the Negative Impact of Gadgets on the Development of Preschool Children’s Speech Competenceru_RU
dc.title.alternativeМоделирование методической системы предотвращения негативного влияния гаджетов на развитие речевой компетентности детей дошкольного возрастаru_RU
dc.typeArticleru_RU
dc.citation.spage27-31ru_RU
dc.identifier.doi10.52928/2070-1640-2024-42-2-27-31-
local.description.annotationПредставлена авторская модель, направленная на решение проблемы негативного влияния гаджетов на различные аспекты развития ребенка, в т.ч. его речевую компетентность. Авторы определяют речевую компетентность дошкольников как динамическое интегральное личностное качество, проявляющееся в умении и готовности успешно слушать, воспринимать и воспроизводить информацию, включаться в разговор, выражать личные мнения и точки зрения в устной форме в соответствии с возрастной нормой. Представленная модель состоит из трех взаимосвязанных блоков (модулей): 1) педагогическая работа с детьми, 2) взаимодействие персонала дошкольного учреждения с родителями, 3) измерение развития речевой компетентности. Педагогическая работа с детьми объединяет два аспекта: обязанности дошкольного учреждения и обязанности родителей. Взаимодействие между персоналом дошкольного учреждения и родителями начинается с установления постоянного общения между учителями и родителями для предоставления информации об использовании гаджетов и их влиянии на детей. Измерение развития компетентности предусматривает три ее уровня (высокий, средний, низкий) с общим описанием каждого.ru_RU
Appears in Collections:2024, № 2 (42)

Files in This Item:
File SizeFormat 
27-31.pdf165.92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.