Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/48342
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБогданович, С. В.ru_RU
dc.contributor.authorБалтрукович, П. И.ru_RU
dc.contributor.authorBogdanovich, S.en_EN
dc.contributor.authorBaltrukovich, P.en_EN
dc.date.accessioned2025-10-29T11:35:54Z-
dc.date.available2025-10-29T11:35:54Z-
dc.date.issued2025
dc.identifier.citationБогданович, С. В. Особенности моделирования человеческих ошибок в задачах мониторинга и управления дорожной инфраструктурой для интеграции в предиктивные системы безопасности / С. В. Богданович, П. И. Балтрукович // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия B, Промышленность. Прикладные науки. - 2025. - № 2(52). - С. 18-25. – DOI 10.52928/2070-1616-2025-52-2-18-25.ru_RU
dc.identifier.urihttps://elib.psu.by/handle/123456789/48342-
dc.description.abstractРассмотрены современные методы моделирования человеческих ошибок операторов центров управления дорожным движением с целью их последующей интеграции в предиктивные системы безопасности транспортной инфраструктуры. Разработана комплексная трехуровневая аналитическая модель, органично сочетающая качественные и количественные методы оценки, включая детализированные PSF-профили, которые дают возможность оценивать влияние ключевых факторов: степени усталости оператора, уровня когнитивной нагрузки, эргономики рабочих мест и качества визуальных интерфейсов, на вероятность возникновения ошибок оператора. Особое внимание уделено междисциплинарному подходу, объединяющему методы транспортного планирования, когнитивной психологии, искусственного интеллекта и эргономики. Предложены практические механизмы интеграции модели в интеллектуальные транспортные системы. Среди них динамическая корректировка прогнозных алгоритмов с учетом реальных значений вероятности ошибок оператора и автоматизация превентивных управляющих воздействий. Проведенные исследования демонстрируют, что систематический учет человеческого фактора позволяет существенно повысить точность и надежность предиктивных систем безопасности, снижая количество ДТП.ru_RU
dc.language.isoruru
dc.publisherПолоцкий государственный университет имени Евфросинии Полоцкойru_RU
dc.rightsopen accessru_RU
dc.titleОсобенности моделирования человеческих ошибок в задачах мониторинга и управления дорожной инфраструктурой для интеграции в предиктивные системы безопасностиru_RU
dc.title.alternativeFeatures of Modeling Human Errors in Road Infrastructure Monitoring and Management Problems for Integration Into Predictive Safety Systemsru_RU
dc.typeArticleru_RU
dc.identifier.doi10.52928/2070-1616-2025-52-2-18-25
local.description.annotationThe article considers modern methods of modeling human errors of traffic control center operators for their subsequent integration into predictive safety systems of transport infrastructure. A comprehensive three-level analytical model has been developed that organically combines qualitative and quantitative assessment methods, including detailed PSF profiles that allow one to assess the influence of key factors: the degree of operator fatigue, the level of cognitive load, the ergonomics of workplaces and the quality of visual interfaces on the probability of operator errors. Particular attention is paid to the interdisciplinary approach that combines the methods of transport planning, cognitive psychology, artificial intelligence and ergonomics. Practical mechanisms for integrating the model into intelligent transport systems are proposed. Among them are the dynamic adjustment of predictive algorithms taking into account the actual values of the probability of operator errors and the automation of preventive control actions. The conducted studies demonstrate that systematic consideration of the human factor can significantly improve the accuracy and reliability of predictive safety systems, reducing the number of accidents.ru_RU
Appears in Collections:2025, № 2 (52)

Files in This Item:
File SizeFormat 
18-25.pdf278.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.