Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/6952
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Каравай, И. В. | - |
dc.date.accessioned | 2014-10-03T11:31:03Z | - |
dc.date.available | 2014-10-03T11:31:03Z | - |
dc.date.issued | 2014 | - |
dc.identifier.citation | Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки : научно-теоретический журнал. - 2014. - № 7. – С. 30-36. | ru_RU |
dc.identifier.issn | 2070-1640 | - |
dc.identifier.uri | https://elib.psu.by/handle/123456789/6952 | - |
dc.description | Humanistic Orientation of Primary School Teachers’ Training of the Northwest Region in the 60’s of XIX Century / I. Karavai (Belorusskij Gosudarstvennyj Pedagogicheskij Universitet Imeni M. Tanka, Minsk) | en |
dc.description.abstract | Дегуманизация человеческих отношений в современном мире обусловливает значимость проблемы гуманизации образования. В этой связи огромное социально-педагогическое значение приобретает обра-щение к архивным материалам прошлого, позволяющим выявить концептуальные основы теории гуманизации образования из конструктивного практического опыта наших предшественников. Анализируется образовательный проект попечителя Виленского учебного округа А.П. Ширинского-Шихматова – педагогические курсы 1862 года по подготовке православного учителя для правительственной начальной школы Северо-Западного края – с точки зрения его гуманистической направленности. Выделены закономерности и принципы современной теории гуманизации образования, которыми руководствовался А.П. Ширинский-Шихматов в своей деятельности по организации педагогических курсов. = Due to the people’s relations dehumanization in the modern world the issue of humanization of education has become significant. in this connection, reference to the archival materials of the past, allowing to determine the beginnings of genesis and evolution of the education humanization theory, gets a great importance. Within the article the author analyzes the educational project of A.P. Shirinsky-Shikhmatov in the post of commissioner of the Vilna school district – pedagogical training courses for orthodox teachers, meant to be employed by governmental primary school of Northwest region, launched in 1862 – in terms of its humanistic orientation. The author points out regularities and principles of the modern theory of humanization of education, by which the duke A.P. Shirinsky-Shikhmatov was guided during his activities of organizing the pedagogical courses. | ru_RU |
dc.language.iso | ru | ru_RU |
dc.publisher | Полоцкий государственный университет | ru_RU |
dc.relation.ispartof | Веснік Полацкага дзяржаўнага ўніверсітэта. Серыя E, Педагагічныя навукі | be_BE |
dc.relation.ispartof | Herald of Polotsk State University. Series E, Pedagogical Sciences | en_EN |
dc.relation.ispartof | Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки | ru_RU |
dc.relation.ispartofseries | Серия E, Педагогические науки;2014. - № 7 | - |
dc.rights | open access | ru_RU |
dc.subject | Педагогика | ru_RU |
dc.title | Гуманистическая направленность подготовки учителей начальной школы Северо-Западного края в 60-е годы ХIХ века | ru_RU |
dc.type | Article | ru_RU |
Appears in Collections: | 2014, № 7 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.