Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/8936
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Станиславская, Е. И. | - |
dc.date.accessioned | 2015-02-25T14:57:13Z | - |
dc.date.available | 2015-02-25T14:57:13Z | - |
dc.date.issued | 2014 | - |
dc.identifier.citation | Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2014. - № 15. – С. 86-89. | ru_RU |
dc.identifier.issn | 2070-1640 | - |
dc.identifier.uri | https://elib.psu.by/handle/123456789/8936 | - |
dc.description | «Pictorial Corporeality» of Art and Entertainment Forms of the Postmodern. E. Stanislavskaya, (National Academy of Culture and Arts, Kiev) | ru_RU |
dc.description.abstract | Проводится идея, что современная культура ориентирована на зрелищно-центристское развитие. Изобразительные формы художественных практик второй половины ХХ – начала ХХІ века интерпретируются через телесный контекст, придающий им зрелищный эффект. Подобный феномен позволяет автору ввести в научный обиход категорию «изобразительная телесность». Изобразительно-телесные формы представляет, прежде всего, художественное течение акционизма – акции, хэппенингы, перформансы, флешмобы. Основополагающей чертой всех названных форм является изобразитель-ная презентация тела художника-исполнителя и телесное соучастие в творческом акте зрителя-соавтора. В таких арт-практиках тело становится текстом, художественным посланием – носителем изобразительной телесности.= Modern culture is focused on the spectacle development. Visual forms of artistic practices of the second half of XX – beginning of XXI century are interpreted in the corporeal context, which gives them a spectacular effect. This phenomenon allows entering the category of «pictorial corporeality» into scientific usage. Pictorial-corporeal forms are presented primarily at artistic trend actionism: actions, happenings, performances, flash mobs. A fundamental feature of all these forms is a pictorial presentation of the body of the artist-performer and bodily participation in the creative act of the viewer-co-author. The body becomes text, artistic message – medium of pictorial corporeality in such art practices. | ru_RU |
dc.language.iso | ru | ru_RU |
dc.publisher | Полоцкий государственный университет | ru_RU |
dc.relation.ispartof | Веснік Полацкага дзяржаўнага ўніверсітэта. Серыя E, Педагагічныя навукі | be_BE |
dc.relation.ispartof | Herald of Polotsk State University. Series E, Pedagogical Sciences | en_EN |
dc.relation.ispartof | Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки | ru_RU |
dc.relation.ispartofseries | Серия E, Педагогические науки;2014. - № 15 | - |
dc.rights | open access | ru_RU |
dc.subject | Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Культура. Культурология | ru_RU |
dc.subject | Постмодерн | ru_RU |
dc.subject | массовая культура | ru_RU |
dc.subject | зрелища | ru_RU |
dc.subject | художественые течения | ru_RU |
dc.subject | акционизм | ru_RU |
dc.subject | флешмобы | ru_RU |
dc.subject | перформансы | ru_RU |
dc.subject | искусство | ru_RU |
dc.subject | формы и жанры искусства | ru_RU |
dc.subject | forms and genres of art | ru_RU |
dc.title | Изобразительная телесность» художественно-зрелищных форм постмодерна | ru_RU |
dc.type | Article | ru_RU |
Appears in Collections: | 2014, № 15 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.