Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/11267
Title: | Феномен Томаса Чаттертона как романтический миф в лирических произведениях XVIII–XIX веков |
Authors: | Анисимова, М. А. |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Полоцкий государственный университет |
Citation: | Вестник Полоцкого государственного университета. Серия A, Гуманитарные науки : научно-теоретический журнал. - 2014. - № 10. – C. 73-80. |
Abstract: | Анализируется образ Томаса Чаттертона в английской поэзии XVIII–XIX веков. Рассматривается своеобразие восприятия личности и творчества поэта в художественных произведениях этого периода, а также связанный с его образом ряд проблем социального и культурного характера, поднятых в произведениях Т. Кери, С.Т. Кольриджа, Э. Раштона, М. Робинсон, У. Вордсворта, Дж. Китса и Д.Г. Россетти. = The image of Thomas Chatterton in the English poetry of the XVIII–XIX centuries is analyzed in the arti-cle. The peculiarities of perceiving his personality and art as well as the burning social and cultural issues awoke by his tragic life are considered in the works of T. Carey, S.T. Coleridge, E. Rushton, M. Robinson, W. Wordsworth, J. Keats and pre-raphaelite D. G. Rossetti. Special attention is paid to the variety of the artistic means used by the authors for creating Chatterton’s tragic and sublime figure and also to the reasoning on the out and the reverse side of poetry and art in general. On the bases of the analyzed material we trace the tendency towards (we make a conclusion about) romanticizing Chatterton’s phenomenon and his significance not only as a poet who was one of the first to establish the romantic tradition but also as a vivid poetic image contributing to the thriving of this tradition. |
Keywords: | Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Литература. Литературоведение. Устное народное творчество Английская литература романтизм |
URI: | https://elib.psu.by/handle/123456789/11267 |
metadata.dc.rights: | open access |
Appears in Collections: | 2014, № 10 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.