Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/16475
Title: Жанр ladlit и творчество М. Эмиса
Authors: Марданов, А. А.
Issue Date: 2016
Publisher: Полоцкий государственный университет
Citation: Вестник Полоцкого государственного университета. Серия A, Гуманитарные науки. - 2016. - № 2. – C. 118-123.
Abstract: Исследуется жанр Ladlit, который является реакцией против постмодернистской и феминистской трансформации мужественности. Исследуются два противоречивых отношения к жанру: с одной стороны, Ladlit направлен против чрезмерной феминизации культуры, нарушившей природные гендерные отличия, и провозглашает возврат к основным мужским ценностям; с другой стороны, жанр является регрессией к старомодным сексизму и мизогинии, представленным под видом иронии и сатиры. Рассматривается спор литературных критиков относительно того, является ли Эмис, типичный представитель жанра, закоренелым женоненавистником либо он иронично и сатирично пародирует, перекодирует и деконструирует устаревший сексизм для изображения терминальной стадии моральной деградации общества, поскольку бесчувственные протагонисты его романов представлены деградировавшими мизантропами, антигероями, дегенератами.=The article deals with the Ladlit genre, which is a reaction against the feminist and postmodernist transformation of masculinity. The two contradictory attitudes towards the genre are analyzed in the article: on the one hand, Ladlit is oriented against the over-feminization of culture, which has corrupted the natural gender differences, and proclaims a return to basic masculine values succeeding the feminist practices of creating a lifeless and passive image of a “new” man; on the other hand, the genre is a regression to old-fashioned sexism and misogyny presented under the guise of irony and satire. The article touches on the lasting dispute of literary critics as to whether M. Amis, a typical representative of the genre, is a hardened misogynist, or whether he, ironically and satirically parodies, decodes and deconstructs outdated banal sexism with the purpose of depicting the terminal stage of the moral degradation of society because his emotionless protagonists are represented as anti-heroes, degraded misanthropes, misogynists, degenerates, alcoholics, and drug addicts.
Keywords: Ladlit
Fratire
жанр
сексизм
мизогиния
феминизм
маскулинизм
постмодернизм
Ladlit
Fratire
genre
sexism
misogyny
feminism
masculinity
postmodernism
URI: https://elib.psu.by/handle/123456789/16475
metadata.dc.rights: open access
Appears in Collections:2016, № 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
118-123.pdf162.47 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.