Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/18460
Title: Образ Й.З. Оппенгеймера в художественном мире новеллы В. Гауфа «Еврей Зюсс»
Authors: Семчёнок, Л. И.
Issue Date: 2016
Publisher: Полоцкий государственный университет
Citation: Вестник Полоцкого государственного университета. Серия A, Гуманитарные науки. - 2016. - № 10. – C. 8-14.
Abstract: Проведен анализ художественной трактовки образа Й.З. Оппенгеймара в новелле немецкого романтика В. Гауфа, известного русскоязычному читателю преимущественно в роли сочинителя сказок. Образ еврея Зюсса рассмотрен во взаимосвязи с объективно-историческим содержанием эпохи XVIII в. и влиянием романтической традиции на толкование данного образа у В. Гауфа. В новелле «Еврей Зюсс» находят воплощение распространенные стереотипные представления о еврейском народе, имевшие хождение в Германии XVIII–XIX веков. Они отражают сформированный в сознании коренного большинства образ жадного до денег, хитрого, изворотливого, беспринципного представителя еврейского народа, выделяющегося из толпы своим внешним видом и манерой поведения. Трагическая судьба вюртембергского министра финансов и несчастная любовь актуариуса Густава Ланбека не сводятся у Гауфа к року, а неразрывным образом связаны с идеей свободного выбора героев. Для раскрытия этой идеи автор использует целый комплекс художественных средств – страшные предзнаменования, мотив игры, мотив переодевания героев, символику моста.=The article deals with the analysis of artistic representation of J.S. Oppenheimer's image in the novella of W. Hauff, the German romanticist, who is known predominantly in the role of a stotyteller to the Russian speaking reader. The image of Suss, the Jew, is considered in the correlation with the objective historical content of the era of XVIII century and the influence of the romantic tradition on Hauff's interpretation of the image under discussion. In the novella "Jew Suss" common stereotyped perceptions about the Jewish people which were in circulation in Germany of XVIII–XIX centuries find incarnation. They reflect the image having been created in the consciousness of the majority and that was of hungry for money, cunning, dodgy, unprincipled representative of the Jewish people, standing out of the crowd by his appearance and the demeanour. The tragic fate of the Minister of Finance from Wuerttemberg and unhappy love of Gustav Lanbek, an actuary, are not narrowed down by Hauff to the destiny but are linked inextricably with the idea of the characters' free choice. To unfold the message the author uses the entire set of the artistic means-frightening omens, the motive of the play, the motive of characters' clothes changing, the symbolism of the bridge.
Keywords: Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Литература. Литературоведение. Устное народное творчество
романтизм
художественный образ
судьба
romanticism
symbol
URI: https://elib.psu.by/handle/123456789/18460
metadata.dc.rights: open access
Appears in Collections:2016, № 10

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8-14.pdf194.16 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.