Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/20585
Title: Продуктивно-творческая деятельность как средство формирования познавательной сферы младших школьников
Authors: Ковалёва, Е. А.
Issue Date: 2017
Publisher: Полоцкий государственный университет
Citation: Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2017. - № 7. - С. 25-29.
Abstract: Рассматривается проблема изучения продуктивно-творческой деятельности и ее роль в формировании познавательной сферы младшего школьника. Отражена актуальность темы, обусловленная необходимостью разработки новых путей в реализации современного начального образования, поиска новых решений практических задач в области содержания образования. Раскрыта сущность и специфика продуктивно-творческой деятельности, дан качественный анализ основных понятий: творчество как процесс, творчество как продукт, творческая деятельность, продуктивная деятельность. Представлена сравнительная характеристика продуктивной, творческой и продуктивно-творческой деятельности по основным структурным компонентам: целям, мотивам, действиям. В результате сравнительной характеристики выделены специфические особенности продуктивно-творческой деятельности, связанные с субъективным характером творческого продукта. Продуктивно-творческая деятельность рассматривается автором как деятельность, направленная на получение продукта, имеющего качественно новые характеристики для самого субъекта и удовлетворяющего его многообразные новые потребности. В заключении представлены выводы о значимости продуктивно-творческой деятельности для развития личности ребенка в условиях реализации современного начального образования.= The article is devoted to the study of productive and creative activities and its role in formation of informative sphere of younger schoolboys. The introduction reflects the relevance of the topic due to the need to develop new ways in the implementation of modern primary and communications, the search for new solutions to practical problems in the content of education. The main part of the article the essence and specificity of productive and creative activities, a qualitative analysis of the basic concepts: creativity as a process, as a product of creativity, creative activity, productive activity. The comparative characteristic of productive, creative and productive and creative activities for the basic structural components: goals, motives, actions. A comparative characteristics highlighted specific features of productive and creative activities related to the subjective nature of the creative product. Productive and creative activity is regarded by the author as an activity aimed at obtaining a product having a new quality specifications for the subject himself, and satisfying his diverse new requirements. Finally presents conclusions about the importance of productive and creative activities for the development of the child's personality in a condition for the realization of modern elementary education.
Keywords: Педагогика
Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика
Продуктивно-творческая деятельность
Познавательная сфера
Младший школьник
Productive and creative activity
Creative activity
Productive activity
URI: https://elib.psu.by/handle/123456789/20585
metadata.dc.rights: open access
Appears in Collections:2017, № 7

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
25-29.pdf178.84 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.