Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/20857
Title: | Библейская Книга Плача как один из архетекстов поэзии Мартина Опица |
Authors: | Синило, Г. В. |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Полоцкий государственный университет |
Citation: | Вестник Полоцкого государственного университета. Серия A, Гуманитарные науки. - 2017. - № 10. – C. 46-58. |
Abstract: | Исследуется библейская архетекстуальность, связанная с Книгой Плача (Плачем Иеремии) в поэзии немецкого поэта XVII в. Мартина Опица (Martin Opitz), заложившего фундамент немецкой национальной поэзии, сказавшего новое слово в жанре переложения (парафразы) библейских текстов. Впервые рассматривается поэтика религиозно-философской поэмы М. Опица «Песни-плачи Иеремии» («Die Klag-Lieder Jeremiae», 1626), в которых немецкий поэт через призму библейской книги осмысливает трагедию Германии в годы Тридцатилетней войны, с помощью близкой ему религиозно-этической концепции Книги Плача ищет выхода из социального и духовного кризиса. Мотивы Книги Плача звучат также и в других произведениях М. Опица, в которых, как и в его переложении Плача, очевиден синтез ученого классицизма и барокко. Установлено, что под влиянием библейской поэтики в поэзии М. Опица усиливаются черты барокко. Опиц создает первую на немецком языке иеремиаду – лирическую поэму-плач и одновременно поэму-проповедь, оплакивающую страдания родины и предлагающие признание вины, истинное покаяние и верность Богу как путь изменения судьбы.= the paper is devoted to the research of biblical archetextuality connected with the Book of Lamentation (Lamentations of Jeremiah) in the poetry of the 17th century German poet Martin Opitz, the founder of German national poetry, who reformed the genre of paraphrase of the biblical texts. the poetics of M. Opitz’s religious and philosophical poem «The Songs of Lamentation of Jeremiah» (Die Klag-Lieder Jeremiae, 1626), in which the German poet gives his understanding of the tragedy of Germany in the Thirty Years’ War in the context of the Bible, is represented for the first time. He is also seeking the way of save from the social and spiritual crisis with the help of the religious and ethical concept of the Book of Lamentations. the motives of the Lamentations of Jeremiah can be also found in M. Opitz’s other works, in which, like in his paraphrase of the Lamentations, the synthesis of Classicism and Baroque is evident. It is proved that the features of Baroque are strengthened in M. Opitz’s poetry under the influence of the biblical poetics. For the first time in the German language Opitz created Jeremiad – a lyrical poem-lamentation and at the same time a poem-sermon that mourns the sufferings of the homeland and offered the confession of guilt, true repentance and faithfulness to God as the way of changing destiny. |
Keywords: | Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Литература. Литературоведение. Устное народное творчество Библия Книга Плача Лирическая траурная поэма Иеремиада Немецкая поэзия XVII в Переложение The Bible The Book of Lamentations Lyrical poem-lamentation Paraphrase Jeremiad German poetry of the 17th century |
URI: | https://elib.psu.by/handle/123456789/20857 |
metadata.dc.rights: | open access |
Appears in Collections: | 2017, № 10 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.