Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elib.psu.by/handle/123456789/20936
Title: | Методические аспекты подготовки будущего учителя информатики к работе с понятиями содержательной линии «Аппаратное и программное обеспечение компьютеров» на основе деятельностно-семантического подхода |
Authors: | Зенько, С. И. |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Полоцкий государственный университет |
Citation: | Вестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2017. - № 15. - С. 58-62. |
Abstract: | Информатика содержит большое число иноязычных понятий. Поэтому существует проблема формирования обоснованной терминологии школьного предмета «Информатика» на русском и белорусском языках. Эта терминология должна передавать сущность понятий с учетом иноязычности их происхождения. Будущего учителя информатики необходимо готовить к работе с понятиями информатики. Рассмотрены два методических аспекта подготовки будущего учителя информатики к такой работе с понятиями содержательной линии «Аппаратное и программное обеспечение компьютеров» на основе деятельностно-семантического подхода. Первый методический аспект – использование семантического анализа основных понятий содержательной линии школьного предмета «Информатика» для лучшего понимания студентами сущности понятий и возможных способов введения этих понятий при работе с учащимися. Второй – дополнения содержания учебной дисциплины «Методика преподавания информатики» новым учебным материалом – системой деятельностно-семантических практико- ориентированных учебных заданий.= Computer science contains a large number of foreign language concepts. Therefore, there is a problem of the formation of a validated terminology of the school subject "Informatics" in the Russian and Belarusian languages. This terminology should convey the essence of the concepts, taking into account the foreignness of their origin. Future teachers of informatics should be trained to work with the concepts of computer science and informatics. The article deals with two methodical aspects of preparation of future informatics teachers for the work with the concepts of content line "Hardware and software of computers" on the basis of the active-semantic approach. The first methodological aspect is the use of semantic analysis of the basic concepts of content lines of a school subject "Informatics" for better understanding the nature of concepts and possible ways of introduction of these concepts when working with students. The second methodological aspect is to supplement the content of the educational discipline "The Methodology of Teaching Informatics" with the new teaching material, that is a system of active-semantic practice-oriented learning assignments and tasks. |
Keywords: | Государственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогика Методика преподавания информатики Учитель информатики Деятельность учителя Methods of teaching informatics and computer science Informatics teacher The teacher of computer science |
URI: | https://elib.psu.by/handle/123456789/20936 |
metadata.dc.rights: | open access |
Appears in Collections: | 2017, № 15 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.