Please use this identifier to cite or link to this item: https://elib.psu.by/handle/123456789/22561
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorДроздов, А. Ю.-
dc.date.accessioned2018-09-26T08:54:08Z-
dc.date.available2018-09-26T08:54:08Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationВестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические науки. - 2018. - № 7. - С. 75-81.ru_RU
dc.identifier.urihttps://elib.psu.by/handle/123456789/22561-
dc.descriptionPolitical Psychologists’ Vocational Training: Analysis of Educational Models А. Drozdovru_RU
dc.description.abstractРассматриваются традиции профессиональной подготовки политических психологов на Западе и постсоветском пространстве. Приводятся результаты сравнительного анализа содержания соответствующих образовательных программ, реализуемых в учебных заведениях США, Великобритании, России и Украины. Показано, что междисциплинарная сущность политической психологии отразилась на системах профессиональной подготовки политических психологов. Выделяется две основные образовательные модели – с политолого-социологическим (традиционная для стран Запада) и психологическим (более распространенная в постсоветском научно-педагогическом пространстве) «акцентами». В первой приоритетным является формирование, прежде всего, научно-исследовательских навыков, во второй – изучение теоретических аспектов различных политико-психологических феноменов. Констатируя наличие значительного разнообразия в содержании и сроках подготовки украинских политических психологов, сделан вывод о необходимости создания и обсуждения соответствующего образовательного стандарта.= The traditions of political psychologists’ vocational training in the West and the post-Soviet space are considered. The results of a comparative analysis of the content of the relevant educational programs implemented in educational institutions of the United States, Britain, Russia and Ukraine are presented. It is shown that the interdisciplinary essence of political psychology has affected the training systems of political psychologists. Two main educational models are singled out. They are a model with a political and sociological "accent" (traditional for Western countries) and a model with a psychological "accent" (more common in the post-Soviet scientific and pedagogical space). In the first one the priority is given to the formation of scientific and research skills while in the second one more attention is paid to the study of the theoretical aspects of various political and psychological phenomena. The author states that there is a significant diversity in the content and timing of the Ukrainian political psychologists’ training, so then it is necessary to create and discuss a relevant educational standard.ru_RU
dc.language.isoruru_RU
dc.publisherПолоцкий государственный университетru_RU
dc.relation.ispartofВеснік Полацкага дзяржаўнага ўніверсітэта. Серыя E, Педагагічныя навукіbe_BE
dc.relation.ispartofHerald of Polotsk State University. Series E, Pedagogical Sciencesen_EN
dc.relation.ispartofВестник Полоцкого государственного университета. Серия E, Педагогические наукиru_RU
dc.relation.ispartofseriesСерия E, Педагогические науки;2018. - № 7-
dc.rightsopen accessru_RU
dc.subjectГосударственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Народное образование. Педагогикаru_RU
dc.subjectГосударственный рубрикатор НТИ - ВИНИТИ::ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ::Психологияru_RU
dc.subjectПолитическая психологияru_RU
dc.subjectПолитический психологru_RU
dc.subjectПрофессиональная подготовкаru_RU
dc.subjectОбразовательная программаru_RU
dc.subjectОбразовательная модельru_RU
dc.subjectКурсыru_RU
dc.subjectPolitical psychologyru_RU
dc.subjectPolitical psychologistru_RU
dc.subjectVocational trainingru_RU
dc.subjectEducational programru_RU
dc.subjectEducational modelru_RU
dc.subjectCoursesru_RU
dc.titleПрофессиональная подготовка политических психологов: анализ образовательных моделейru_RU
dc.typeArticleru_RU
dc.identifier.udc159.9:32–378-
Appears in Collections:2018, № 7

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
75-81.pdf250.85 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.